SAMFERDSEL: Med jevne intervaller stilles det fra enkelte hold spørsmål om fly bruker like lite energi som tog til framdrift. Det spørsmålet er like vanskelig å besvare som et spørsmål om det er kaldere på ørene enn i Sibir.
Det som likevel er lett å besvare etter gjennomførte fysiske målinger, er at en mellomklasse personbil med ottomotor, en Airbus og et elektrisk drevet Intercity-tog, som alle har 50 prosent utnyttet setekapasitet og størst mulig reisehastighet over en distanse på ca. 500 km, har et typisk relativt spesifikt energiforbruk i forholdet 6:3:1 pr. personkilometer. Det vil si at en Airbus bruker tre ganger så mye energi pr. plasskm som toget, men bare halvparten av hva personbilen bruker. Årsaken til dette er at toget har minst bevegelsesmotstand, kan gjenvinne mye energi ved bremsing og har svært høy totalvirkningsgrad. Likevel er det egentlig mer interessant å se på transportmidlenes livsløpsenergiforbruk som gjør de elektriske togene og jernbaner til en suveren vinner når det gjelder totalt energiforbruk pr. passasjerkilometer.
Et annet forhold som også er interessant, er at fritidsreisende synes å foretrekke tog framfor fly mellom store byer dersom reisen varer mindre enn 5 timer, mens forretningsreisende synes å ha dårligere tid og derfor foretrekker fly om reisetiden er mer enn fire timer fra bykjerne til bykjerne. Problemet for norske byer er derfor om man greier å få nok betalende passasjerer til å kunne bygge og drifte jernbaner som kan konkurrere med flyenes puljestørrelser, fleksibilitet og hurtighet. For de fleste norske byer vil her flyene være å foretrekke i mange år, men togene mellom Oslo og Bergen, Stavanger, Trondheim, Stockholm, Göteborg og København bør kunne konkurrere sterkt med flyene så vel når det gjelder reisetid som pris, komfort, miljø, pålitelighet og sikkerhet. Mellom Oslo og Kiel er derimot kombinasjonen personbil og ferje spesielt konkurransedyktig.
Det er kun gjennom et fornuftig samarbeid mellom transportmidlene på bane, vei, luft, og vann at man kan oppnå miljøvennlige systemer for gods- og persontransport som gavner alle.
Håkon Libak