Statens havarikommisjons (SHK) rapport gjennomgår ulykken som skjedde 20. september 2021, da Asfalt Remix skulle gjennomføre sinusfresing av nylagt asfalt på riksvei 7 ved Ål i Hallingdal.
Firmaet TrafikkDirigering hadde fått i oppdrag å gjennomføre oppskilting, dirigere trafikk
og kjøre kolonne med ledebil gjennom arbeidsområdet. Asfalt Remix var ansvarshavende og stedsansvarlig for arbeidsvarslingen. Dette innbar blant annet å kontrollere at arbeidsvarslingen ble utført i henhold til arbeidsvarslingsplanen, samt identifisere lokale risikoforhold av betydning for utførelsen.
Personbilen senket ikke farten
Ulykken skjedde kort tid etter at veiarbeidet hadde startet. En personbil kom kjørende fra øst på riksvei 7, passerte først skilt som varslet om veiarbeid og manuell dirigering, samt varsel om nedsatt fartsgrense fra 80 km/t til 50 km/t. Deretter passerte personbilen to gule skilt som markerte særskilt fartsgrense 50 km/t cirka 43 meter før arbeidsområdet med kolonnekjøring. Personbilen senket ikke farten da den passerte skiltene med redusert fartsgrense.
Trafikkdirigenten stod plassert med kort avstand til de fartsregulerende skiltene da han ble påkjørt. Undersøkelsesfunnene tilsier at personbilføreren og trafikkdirigenten først ble klar over hverandre kort tid før sammenstøtet. Da trafikkdirigenten ble oppmerksom på bilen, forsøkte dirigenten først å få personbilen til å redusere farten, deretter forsøkte han å komme seg unna.
På grunn av bilens hastighet inn i situasjonen hadde ikke trafikkdirigenten tilstrekkelig tid til å komme seg ut av faresonen. Brurekkverket på stedet kan ha redusert trafikkdirigentens fluktmuligheter.
Trafikkdirigenten ble påkjørt av bilens venstre front og omkom som følge av påkjørselen.
Kravene til opplæring er ikke tilstrekkelige
Undersøkelsene som Statens havarikommisjon (SHK) har foretatt etter ulykken har vist at det var avvik i utførelsen av arbeidsvarslingen som begrenset trafikkdirigentens mulighet til å ivareta egen sikkerhet i denne situasjonen. Utførelsen av arbeidsvarslingen var ikke kontrollert av stedsansvarlig, og avvikene var derfor ikke fanget opp før trafikkdirigeringen ble igangsatt.
Alle aktørene involvert i arbeidsvarslingen hadde godkjent opplæring i tråd med Statens vegvesens krav.
SHK mener at funnene i undersøkelsen indikerer at kravene til opplæring av mannskap ikke er tilstrekkelige.
Videre mener SHK at Håndbok N301 Arbeid på og ved veg har mangler på flere områder når det gjelder å ivareta trafikkdirigenters sikkerhet, i situasjoner der en bilfører ikke kjører i henhold til de skiltede anvisningene.
Undersøkelsen har også vist at den godkjente arbeidsvarslingsplanen hadde avvik på flere områder, selv om den var tilnærmet identisk med eksempel på arbeidsvarslingsplan vedlagt Håndbok N301.
SHK fremmer fem sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.