For første gang har Euro NCAP testet biler for påkjørsel bakfra. Resultatene er nedslående.
Kun 20 prosent godkjent
Kun 5 av de 25 testede bilene får godkjent-stempelet fra det europeiske bilsikkerhetsorganet.
Disse fem bilene er Volvo XC60, Alfa Romeo Mito, Volkswagen Golf VI, Audi A4 og Opel Insignia.
Citroën og Ford
I den motsatte enden av skalaen, biler som har seter som blir kategorisert som røde og dermed minst trafikksikre, finnes følgende åtte biler:
Daihatsu Cuore, Citroën Berlingo, Hyundai i10, Citroën C5, Ford Kuga, Daihatsu Terios, Peugeot 308 CC og Suzuki Splash.
PSA-konsernet har altså tre av bilene på verstinglista, mens Fords nye SUV-håp heller ikke er å stole på ved en påkjørsel.
Mye dårlig design
Verdt å merke seg er at både Peugeoten, Citroën C5-en og Forden har de ettertraktede fem stjernene fra Euro NCAP når det gjelder generell kollisjonssikkerhet.
Det ville de ikke hatt i en test neste år. Fra og med 2009 skal Euro NCAP implementere påkjørselssegmentet når stjernene skal deles ut.
– Disse resultatene avslører at de fleste bilprodusenter fortsatt har en lang vei å gå når det gjelder å forbedre setedesignet slik at de gir god nok beskyttelse mot whiplashskader, heter det i en pressemelding fra Euro NCAP.
BMW og MB
Blant de tolv bilene som havnet midt i sjiktet, med oransje stempel (middels), finnes kostbare tyskere fra premiumsegmentet som blant annet BMW X3 og Mercedes-Benz M-klasse.