Faren under bruk av rullereduksjonstanker, er at det dannes fri væskeflate tverrskips i fartøyet. Noe som kan gå ut over stabiliteten dersom alt vannet i disse tankene samles på en side.
– Det finnes flere løsninger for rullereduksjonstanker hos de forskjellige designerne, men frie væskeflater i et skip innebærer en fare, sier seksjonsleder for offshore og spesialfartøyer i DNV, Øyvind Pettersen til TU.
Ingen betenkeligheter
– Vi har alltid tatt hensyn til disse tankene i våre stabilitetsberegninger. Vi har ikke hatt betenkeligheter med disse konstruksjonen hittil, sier Øyvind Pettersen. Han legger til at fri væskeflate om bord i skip må håndteres forsiktig.
– Det må brukes under strenge operasjonelle restriksjoner for å forhindre at stabiliteten forverres.
Venter på undersøkelseskommisjonens rapport
– Selv om det er framkommet at det var vann i rullereduksjonstankene da Bourbon Dolphin forliste vil jeg være forsiktig med å trekke noen konklusjoner. Vi avventer undersøkelseskommisjonens konklusjon, presiserer Øyvind Pettersen.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
I morgen, tirsdag 25. september og de neste to dagene, fortsetter høringene om Bourbon Dolphin-forliset. Nå skal personer som var involvert i operasjonen fra operatøren Chevron, riggen Transocean Rather og konsulentselskapet Trident Offshore forklare seg.