Etterslepet på vedlikehold på jernbanen er nå beregnet til 19 milliarder kroner, og behovet øker fremover, ifølge Bane Nor.
Bane Nor har ansvaret for jernbaneinfrastrukturen i Norge. Etaten uttaler til Fri fagbevegelse at etterslepet er redusert i inneværende periode for Nasjonal Transportplan (NTP), men at behovet for vedlikehold vil øke med 3,5 milliarder årlig fremover. Dette skyldes i hovedsak at mange kontaktledningsanlegg går ut på dato tilnærmet samtidig.
Ifølge etaten er vedlikeholdsetterslepet særlig knyttet til kontaktledningsanlegg, skinner, sviller, pukkunderlag, drenering og bruer.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) påpeker at det på grunn av nyinvesteringer vil være variasjoner over hvor mye som går til vedlikehold.
– Hele signalanlegget vil bli skiftet ut innen 2030. Vi må ha vedlikehold på det gamle for å holde det i drift til det er byttet ut. Men når det er byttet ut, sparer vi penger, sier han til Fri fagbevegelse.