– Vi er i gang med testingen av anlegget vårt. Testprogrammet varer til 31. januar. Vi samarbeider godt og tett sammen med Vy, som etter siste plan starter testkjøringen på fredag, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.
Togtestene på banen skulle egentlig starte mandag, men er utsatt til fredag. Årsaken er at det igjen oppstod røykutvikling i et koblingshus på Ski stasjon forrige uke.
Bane Nors områdedirektør for område Øst Lars Berge sier at varmgangen oppstod i den delen av koblingshuset som forsyner Ski stasjon, ikke Blixtunnelen. Likevel går Bane Nor gjennom anlegget på Ski stasjon før togtestingen på Follobanen tiltar.
– Vi må gå gjennom skjøter og endeavslutninger på Ski stasjon, og det medfører tre ekstra dager med arbeid, sier Stine Undrum.
Har sendt redegjørelse
Frimannslund opplyser at Bane Nor har sendt en redegjørelse om status til Jernbanedirektoratet.
I helgen pågikk det mye arbeid i den 22 kilometer lange tunnelen, i tillegg til arbeid på Ski stasjon.
– Vår viktigste oppgave akkurat nå er å feilrette, finne de bakenforliggende årsakene, rette alle feil og komme i gang med strømsetting og testkjøring slik at vi får satt i drift dette togtilbudet, sier konserndirektør Stine Undrum.
Prestisjeprosjektet med en prislapp på mer enn 36 milliarder kroner ble åpnet 11. desember, men måtte stenges etter få dager. Flere feil, brann eller varmgang er oppdaget i anlegget.
Bane Nor og Vy har tidligere uttalt at oppstart av Follobanen tidligst kan skje 1. februar.
Nye Mossetunnelen: Store forsinkelser – entreprenøren risikerer dagbøter