BARCELONA: Telenor har passert 200 millioner kunder, der halvparten befinner seg i Asia. Men i disse himmelstrøkene er det en stri tørn å holde kundemassen på et slikt nivå.
I løpet av ett år kan samtlige abonnenter si takk for seg og finne andre mobilleverandører.
Bank
Nå satser den norske telegiganten på at nye tjenester på mobilen skal gjøre abonnentene mer lojale. Ett tiltak er mobilbank, og selskapet har endog kjøpt en mindre bak for å komme i gang. Med godt resultat.
Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas offentliggjorde selv den nye strategien på en pressekonferanse på Mobile World Congress i Barcelona sist uke.
Les også: Gode tall fra Telenor
Lær deg MFS
Du kan like godt lære deg et nytt akronym: MFS. Det står for Mobile Financial Services.
Ifølge Telenor kan dette bli et stort segment innen mobile tjenester. Og de vil komme i mange varianter.
I Europa har bank på mobilen kommet som en utvidelse av den tradisjonelle nettbanken som folk allerede bruker på pc-en. I mindre ressurssterke områder av verden får mobilen en viktigere rolle.
– I utviklingsland er dette en mulighet for svært mange til å få alle slags finansielle tjenester. Svært mange i slike land har ingen bankforbindelse, men de har mobiltelefon. Dette åpner muligheter for dem til å kunne overføre og spare penger eller skaffe seg forsikring, sier Baksaas.
Mobil helse
Mobilnettet har mye større dekning enn bankfilialene, og Baksaas tror MFS vil kunne føre til økonomisk vekst på grasrota i disse samfunnene.
– Det gjør også at myndigheter er interessert i at det etableres slike tjenester, sier konsernsjefen.
Dermed har Telenor et virkemiddel i tillegg til samtalepriser, som kan bidra til at flere velger seg dette selskapet som mobilleverandør i Asia. Et marked preget av tøff konkurranse og hyppige leverandørbytter hos kundene.
– Da kan vi være med å bygge flere slike tjenester i fremtiden. Ett eksempel er mobile helsetjenester, sier Baksaas.
INNSIKT: Mobilen som lommebok
Fattigdom
Telenor har fått Boston Consulting Group (BCG) til å lage en studie rundt MFS.
Knut Hånes fra konsulentselskapet peker på at det finnes rundt to milliarder mennesker i verden uten bankforbindelse, men som har mobiltelefon.
– Folk som lever helt på fattigdomsgrensen har i tillegg dyre og risikable måter å forvalte det lille de har. Og de får ikke adgang til tradisjonelle finansielle tjenester. Enten finnes det ingen banker der de bor, de er for dyre å bruke eller de diskriminerer fattige, sier Hånes.
Derfor ser han muligheten for at et mobilselskap som Telenor kan gi disse menneskene tilgang til finansielle tjenester på toppen av et kundeforhold de allerede stoler på.
– Og her drar jo Telenor fordelen av et distribusjonsnett som ingen bank kan måle seg med, sier BCG-konsulenten.
Kjøpte bank
Telekonsernet valgte like godt å kjøpe seg en bank for å komme i gang i Pakistan.
– Undersøkelsen fra BCG peker på et stort potensial for oss i Asia. I Pakistan hvor svært få har en bankforbindelse kjøpte vi en liten bank i fjor. Den bruker vi som fundament for å rulle ut mobile finansielle tjenester, sier Telenors Asia-sjef Sigve Brekke.
Effekten er tydelig: Frafallet av kunder er betydelig redusert.
– Såkalt churn kan ligge på opp til 100 prosent årlig i slike markeder. Dette årlige frafallet av abonnenter har falt dramatisk når folk bruker MFS, sier Brekke.
Les også: Hele ski-VM kjøres på fiber