ENERGI

Bare 33 selskaper vil drive oljeleting i nye TFO-blokker

Bare 33 selskaper har søkt om å få drive oljeleting- og utvinning i 90 nye TFO-blokker på norsk sokkel. Søkertallet har ikke vært lavere de siste 14 årene.

Interessen for å drive oljeutvinning på norsk sokkel er svært høy, mener olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp). Men antallet selskaper som har søkt om på få tildelt leteblokker har ikke vært lavere de siste 14 årene.
Interessen for å drive oljeutvinning på norsk sokkel er svært høy, mener olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp). Men antallet selskaper som har søkt om på få tildelt leteblokker har ikke vært lavere de siste 14 årene. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
4. sep. 2019 - 10:30

Regjeringen tar søkertallet til inntekt for at interessen for norsk sokkel er svært høy, og at «selskapene ønsker å bidra til langsiktig verdiskaping på norsk sokkel», ifølge en pressemelding.

Det ble i mai utlyst 90 leteblokker på norsk sokkel – fem i Nordsjøen, 37 i Norskehavet og 48 i Barentshavet. 33 selskaper har søkt om å få tildelt områder. Det er det samme antall som i 2016, det laveste de siste 14 årene, og det fjerde laveste siden TFO-ordningen startet i 2003

– Å påvise mer av våre ressurser gjennom leting er avgjørende for norske arbeidsplasser og fremtidig verdiskaping, og for finansieringen av hele velferdssamfunnet vårt, sier olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp).

SV: – Nedprioriterer klimaet

Tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO) er den årlige konsesjonsrunden for de best kjente leteområdene på norsk sokkel. Hensikten er å stimulere til leting etter mindre funn som ikke rettferdiggjør selvstendig utbygging, men som kan nyttegjøre seg andre felts eksisterende infrastruktur før disse stenges ned.

Blokkene som ble utlyst tidligere i år ligger delvis i områder der miljøfagetatene anbefaler at det ikke gjennomføres oljevirksomhet, selv om de nå ikke vil opplyse om hvilke blokker det er søkt på, hevder SVs Lars Haltbrekken overfor NTB. Han mener regjeringen er på kollisjonskurs med Parisavtalen og klimamålene.

– I tillegg er dette felter som kan gi store utslipp i mange tiår etter at vi skal ha kuttet utslippene av klimagasser helt. Regjeringen må komme seg ut av oljetåka, og troen på at vi kan løse klimakrisen samtidig som vi pumper opp mer fossil energi, sier han.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) varsler en dreining i prioriteringene når ny Nasjonal transportplan legges fram 22. mars. Her foran Statens vegvesens bygg i Oslo.
Les også

Budsjettlekkasje: Regjeringen vil gi 1,1 milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av riksveier

– Faglige vurderinger

Det forhåndsdefinerte området ble betydelig utvidet både i Norskehavet og i Barentshavet i forbindelse med denne konsesjonsrunden.

Selskapene som har søkt om tildeling av leteområder, er alt fra store internasjonale aktører til mindre leteselskaper. Av konkurransemessige hensyn offentliggjør ikke departementet det totale antall søknader, opplyser departementet.

– Også i år har vi foretatt en betydelig utvidelse av TFO-området basert på faglige vurderinger. Den høye interessen viser tydelig at norsk sokkel er konkurransedyktig, og at petroleumspolitikken vår fungerer, sier Freiberg.

Regjeringen tar sikte på tildeling av nye utvinningstillatelser i de utlyste områdene i begynnelsen av 2020.

Morrow-sjef Lars Christian Bacher, statsminister Jonas Gahr Støre, ordfører i Arendal Robert Cornels Nordli og driftsdirektør i Morrow Andreas Maier under sommerens åpning av batterifabrikken.
Les også

Morrow får statlig milliardlån

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.