Til tross for den svært beskjedne interessen slapp Vegvesenet en ubehagelig overraskelse. Anbudssummen ligger på det nivået det skulle, i følge overslaget.
Brua skal krysse jernbanesporene på Egersund stasjon. Den får en lengde på 61,5 meter, fordelt på fem spenn med lengder fra 9 til 16 meter. Gangarealet blir fire meter bredt.
I dag er tilbudet til dem som tar seg fram for egen kraft svært dårlig. Den eneste forbindelsen over sporene inne på stasjonsområdet er en bru fra 1945 som inngår i fylkesveg 44. Den bærer preg av holdningene som datidens politikere og planleggere hadde til folk som ikke kjørte bil. Et 60 cm bredt «fortau» på hver side av kjørebanen er alt fotgjengere blir tilbudt.
Den nye brua skal bygges parallelt med den gamle. Avstanden mellom dem blir bare et par meter.
Gangbrua får en overbygning av tre som bæres av stålpilarer fundamentert på stålkjernepæler til fjell. Det blir to pæler pr. akse.
Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen. I juni neste år blir brua ferdig.
Kjørebanen på den gamle brua er så smal at den kunne trenge en utvidelse, men de smale fortaustripene kan ikke brukes til det formålet. De er ikke kjøresterke.