Det er altså en norsk og to utenlandske leverandører som har søkt om å bli godkjent for konkurransen om å bygge Nord Norges største samferdselsprosjekt. Det vil si ny veg på strekningen E10/rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-
Fristen for å levere forespørsel om deltagelse i konkurransen gikk ut 1. september. Statens vegvesen skal nå sjekke om de 3 leverandørene er tilstrekkelig kvalifisert for videre deltakelse i tilbudsprosessen.
Strekningen skal bygges som et offentlig privat samarbeid (OPS-prosjekt). Den totale og øvre rammen for hele prosjektet, inkludert grunnerverv, forarbeid og utgifter til Statens vegvesen, er av Stortinget satt til 18,3 milliarder kroner.
Begrenser deltakelse
– I de store og komplekse OPS-prosjektene har Statens vegvesen valgt å prekvalifisere inntil 3 leverandører. Det er for å kunne gjennomføre gode tilbudsprosesser med høy kvalitet, forklarer Stein Johnny Johansen, prosjektdirektør i Statens vegvesen.
Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg. OPS-kontrakten gir én leverandør ansvar for prosjektering, finansiering, bygging og drift av det nye veganlegget i 25 år.
Kontrakten omfatter strekningene rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn, E10 fra Gullesfjordbotn til Steinsland v/Tjeldsund bru, rv. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg og rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord.
Statens vegvesen tar sikte på kontraktsignering våren 2023, noe som muliggjør byggestart på prosjektet i løpet av høsten 2023.
Kunngjør de prekvalifiserte
– Vi er fornøyd med en søkerliste som trolig vil gi tilstrekkelig konkurranse. Men hadde selvfølgelig ønsket en enda større interesse fra markedet for dette viktige og store prosjektet. Det sier utbyggingsdirektør, Kjell Inge Davik.
I november 2021 vil Statens vegvesen kunngjøre hvem av søkerne som inviteres til å være med videre i konkurransen.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse