De to sambandene er Mortavika-Arsvågen i Rogaland og Sandvikvåg-Halhjem i Hordaland. Begge inngår i E39.
Fjord1 har gitt et anbud på 1,046 milliarder kroner for å drive sambandene de to årene. Prisen gjelder en nettokontrakt. Det vil si at det rederiet som får kontrakten, blir ansvarlig for inntekter og utgifter. Trafikkinntektene tilfaller rederiet.
Hyppige avganger
Anbudet kan virke høyt sett på bakgrunn av den høye trafikken. Bare fergene mellom Horten og Moss har større trafikk enn disse to sambandene. Noe av forklaringen er lengden på sambandene og kravene Vegvesenet stiller til frekvens.
Mortavika-Arsvågen er 9,2 km langt, Sandvikvåg-Halhjem hele 21,7 km.
Fergene går hyppig. Fra mandag til fredag er det 20 minutter mellom avgangene på Mortavika-Arsvågen det meste av dagen, og en halv time mellom avgangene på Sandvikvåg-Halhjem.
I begge sambandene går fergene så å si hele døgnet. På Mortavika-Arsvågen er det et opphold mellom to avganger på mer enn en time bare én gang i døgnet.
21 knop
Alle fergene er gassdrevne og holder en fart på 21 knop.
Sambandet Mortavika-Arsvågen krysser Boknafjorden. Mortavika ligger i Rennesøy kommune, Arsvågen i Bokn. Trafikken tas unna av fergene "Mastrafjord", "Stavangerfjord" og "Boknafjord".
Fergene mellom Sandvikvåg og Halhjem følger sundet Langenuen på over halvparten av overfarten, men krysser også Bjørnafjorden. Sandvikvåg ligger Fitjar kommune, Halhjem i Os. Sambandet blir trafikkert av "Bergensfjord", "Fanafjord" og Raunefjord".
"Boknaafjord" har en kapasitet på 240 PBE. De øvrige fem har plass til 212 PBE.