Peab holder andreplassen med et anbud på 13,711 mill. Tredje og siste anbyder er Implenia som vil ha 17,018 mill.
Oppdraget gjelder utvidelse av en 72 meter lang bru på riksveg 580. Totalt fravær av lokale entreprenører på en jobb i denne størrelsen er svært sjelden. Byggeleder Håkon Tryti Nilssen i Statens vegvesen tror det kan ha sammenheng med at dette er en uvanlig jobb som krever spesiell kompetanse, og som skal utføres på en veg med tett trafikk.
Brua som skal utvides er en av to parallelle bruer. Årsaken til utvidelsen er at vegstrekningen som bruene inngår i blir en del av E39 når prosjektet Svegatjørn-Rådal blir ferdig om noen år. Da vil trafikken på vegen øke merkbart.
Inntil videre fører de to bruene riksveg 580 over Harald Skjolds veg. Det er brua som tar trafikken i retning sentrum som skal utvides. Den har to felt i dag. For få plass til et felt til, må bredden utvides med ca. tre meter.
Bruene er massive, spennarmerte platebruer. Hver av dem har tre spenn - et midtspenn på 29 meter og to 21,5 meter lange sidespenn. Før det nye feltet kan støpes, må rekkverk og støyskjerm fjernes, og sidekanten må meisles fram til armering. Feltet skal stå på egne pilarer med rektangulært tversnitt.
Det er ikke avgjort hvordan trafikken skal avvikles i anleggstiden. Skulderen på motsatt side av brua er bred nok til at det er mulig å ha trafikk på to felt med nedsatt hastighet, men det kan også bli aktuelt å stenge et felt. Tilstøtende veg har nettopp blitt innsnevret i forbindelse med arbeid på prosjektet Svegatjørn-Rådal.