Ikke overraskende ligger det eneste anbudet høyere enn Vegvsenet ventet.
Oppdraget består i å etablere oppstillingsplasser og tilførselsveger til to nye fergeleier på Uløya, som ligger i kommunene Nordreisa og Skjervøy. I entreprisen inngår også graving under vann, plastring mot bølgeerosjon og riving av gamle fergekaier når de nye er klare til bruk.
Trekantsamband
Uløya har forbindelse med fastlandet via et slags trekantsamband. Ferga anløper Klauvnes langt nord på øya, Havnnes på sørspissen og Rotsund på fastlandet. Alle fergekaiene er fra 70-tallet. De er gamle og nedslitte. På Uløya er anløpstedene dessuten ugunstig plassert, derfor blir det etablert nye. I den forbindelsen blir også fergekaia på Rotsund skiftet ut, men her blir plasseringen og landarealene beholdt.
Bygging av de tre fergekaiene ble lyst ut i en felles entreprise i vinter. Anbudsfristen gikk ut for mindre enn to måneder siden, men skal man dømme etter responsen den gangen, har det skjedd mye i markedet siden da. Fem entreprenører ga pris, og konkurransen var jevn - bare fem prosent skilte de fire som lå lavest. Secora fikk den jobben også. Kontraktsummen ble 29,213 millioner kroner.
18 x 7 meter
Levering og montering av fergekaibruer ble skilt ut som egen entreprise. De nye bruene er 18 meter lange og 7 meter brede. Oppdraget gikk til IMO Sveiseindustri i Mo i Rana for 6,271 mill.
Elektroinstallasjoner ved de tre fergekaiene ble også lyst ut som en egen entreprise. Anbudsfristen gikk ut 18. mai. Fem anbud kom inn, det laveste er på 2,589 mill. Det ble gitt av Elektroinstallatør Nils-Roald Nilsen fra Nordreisa.
Høsten neste år skal alle oppdrag være fullført. Da blir overfarten vesentlig kortere for de som bor nord på Uløya. Det gamle fergeleiet på Klauvnes blir da erstattet med et nytt på Uløybukt, som ligger vel seks kilometer nærmere Rotsund fergeleie på fastlandet.