- Dette var lavere interesse enn hva vi hadde forventet, sier Statens vegvesens prosjektleder for Helgelandspakken, Bård Nyland, til Våre Veger.
-Vi har hatt flere dialogmøter med bransjen, og oppslutningen var god og engasjementet stort i disse møtene. Vårt inntrykk var at bransjen virkelig ønsker denne typen konkurranseform. Også vår bestemmelse om å gjennomføre konkurransepreget dialog ble godt tatt imot. Derfor er jeg både overrasket og skuffet over at konkurransen om oppdraget var så lav, sier Nyland.
Han ser imidlertid ingen grunn til ikke å fortsette prosessen, som nå går inn i en konkurransepreget dialog, som Statens vegvesen i utgangspunktet hadde begrenset til inntil fire entreprenører.
Her skal de to prekvalifiserte entreprenørene skissere og legge frem forslag til hvordan oppdraget best kan løses - og til hvilken pris.
Prosjektet vedtatt i går
Stortinget vedtok i går det som er klarsignalet for utbygging og finansiering av E6 Helgeland nord, som er det første av i alt tre kontraktsområder for den såkalte Helgelandspakken.
Milliardrosjektet strekker seg over en vegstrekning på 125 kilometer, fra Korgen til Boln, hvor det skal bygges 62 kilometer veg, der 47 kilometer er utbedringstiltak for eksisterende veg.
15 års kontraktstid
Kontraktsformen for Helgeland er ny, og den såkalte vegutviklingskontrakten innebærer at utbyggingen av de i alt ti delstrekningene mellom Korgen og Bolna, samt drift og vedlikehold for hele strekningen, blir lyst ut i én samlet konkurranse.
Kontrakten har en varighet på 15 år, inklusive byggetiden på 4-6 år. Dette er valgt for å sikre en kontinuerlig, sammenhengende og forutsigbar utbygging av en lang strekning.