Best ut kommer entreprenørselskapet HAK fra Alta med et tilbud på 118 millioner kroner. Adskillig høyere lå Valdres-selskapet Norwegian Rock Group med 149 millioner kroner.
Statens vegvesenets trodde på forhånd at arbeidet ville komme på ca. 100 millioner kroner.
Sør Trøndelag fylkeskommune skal bygge om og tilpasse kaianleggene i fergesambandet fv. 715 Flakk–Rørvik for elferger.
De elektrisk drevne fergene skal settes i trafikk fra 1. januar 2019. Anleggsarbeidet på fergekaiene antas startet opp i august/september i år. Fergekaiene skal være klare til testing av elfergene november 2018. Alt arbeid skal være ferdig i løpet av våren 2019.
- Fergetrafikken skal som hovedregel gå som normalt i anleggsperioden. Men anleggsarbeidet vil medføre betydelige ulemper for trafikantene, spesielt de som benytter parkering ved fergekaiene, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
For overføringen skal det settes opp et ladetårn ved hver fergekai, og det skal monteres spesielt forankringsutstyr som gjør at båtene ligger mer i ro enn de gjør nå. Å overføre strømmen med kabel går ikke. Det tar for lang tid.
Levering av ladetårn og forankringsanlegg inngår ikke i entreprisen. Det oppdraget har allerede Siemens fått, men entreprenøren skal stå for montasjen.