Det to sambandene er Kilboghamn-Jektvik i Rødøy kommune og Ågskaret-Forøy i Meløy. Begge inngår i fylkesveg 17, som fortsatt omtales som Kystriksveien selv om den mistet riksvegstatus for mer enn seks år siden.
56,7 millioner kroner vil Torghatten Nord ha for å drive de to sambandene i fire år fra kommende årsskifte. Vegvesenet har opsjon på å forlenge kontrakten med et år. Prisen for forlengelsen er med i anbudssummen.
Forrige kontraktspeiode var på åtte år med opsjon på et års forlengelse. Kontraktsummen var på 237,4 millioner 2006-kroner.
Tallene kunne tyde på at drift av fergesamband har blitt vesentlig billigere de siste årene, men det er de ikke. Den forrige kontrakten var en bruttokontrakt, den nye er en nettokontrakt.
En bruttokontrakt betyr at rederiet får en kontraktfestet godtgjørelse for tjenesten og Vegvesenet får alle billettinntektene. En nettokontrakt betyr at rederiet blir ansvarlig for både inntekter og utgifter og får dermed billettinntektene.
Driften av de to sambandene ble utlyst som en pakke. Det betyr at rederiene ikke kunne gi pris på bare ett av dem.
Ågskaret-Forøy er et kort samband. Overfarten tar bare 8 minutter. Det betjenes av MF "Rosendal" som har en kapasitet på 44 PBE og 240 passasjerer.
Kilboghamn-Jektvik er mye lengre. Den direkte overfarten tar en time. Det er også enkelte behovsanløp i Sørfjorden. Hovedbåten er MF "Rødøy" som har plass til 69 PBE og 299 passasjerer.