Veritas er på oppdrag fra Statsbygg i gang med å analysere risikoen for at skip i ukontrollert drift kan skade den nye operabygningen. Analysen foreligger ferdig i månedsskiftet.
I en foreløpig rapport konkluderer Veritas med at det er sikrest å konstruere en skipsbarriere foran operabygget, selv om risikoen for uhell er mindre eksponert enn tidligere. Årsaken er at Vegvesenet planlegger dypere senketunnel; kanskje så dypt at det ikke blir nødvendig med skipsbarriere for den i det hele tatt.
40–50 meter bred
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Prosjektdirektør Roar Bjordal i Statsbygg sier til TU at det ikke er korrekt at Statsbygg nå plutselig har innsett at det blir nødvendig med en barriere.
– For staten, og skattebetalerne, blir det likegyldig om pengene til barrieren bevilges til Statens vegvesen eller til Statsbygg. Dessuten blir ikke prislappen «flere 100-talls millioner». En 40-50 meter bred undervannsbarriere i operabyggets lengde koster atskillig mindre enn det, slår Bjordal fast.
Tunnelen legges dypere
Prosjektsjef Bjørn Åmdal i Statens vegvesen Oslo sier at mye har endret seg siden de første konkrete planene om senketunnel ble lansert i 1998.
– I fjor ble traseen endret og lagt dypere mot Sørenga, der det nå planlegges kryss i fjell- eller betongtunneler. Senere har vi sett på muligheten til å senke tunnelen også i Bispevika. Det aller siste er at vi også ser på muligheten til å senke tunnelen ytterligere i havnelagerområdet.
Åmdal opplyser at anleggstart blir tidligst i 2005, hvis reguleringsplanene blir vedtatt, finansiering ordnes og alle tillatelser blir gitt. Byggetiden er beregnet til fem og et halvt år.