Siden i fjor høst skulle linje 51 mellom Drammen og Mjøndalen vært kjørt med seks elektriske busser.
Men batteribussene, som ble bestilt for et år siden, ble aldri ferdige. Nå har Brakar kansellert kontrakten og i stedet bestilt seks batteribusser fra Volvo. De skal leveres i januar 2019 og settes i drift i løpet av vinteren.
– Det er uheldig for både våre kunder, Brakar og storsamfunnet i Drammensområdet at de elektriske bussene er blitt så forsinket. Vi har handlet så raskt vi har hatt mulighet til i denne saken, i tråd med regler for offentlige anskaffelser, sier Brakar-direktør Terje Sundfjord i en pressemelding.
- Mer om Brakar-prosjektet: En rekke konsepter for elbusser skal prøves ut i 2017 før hundrevis av elbusser kjøpes inn
Tidligere leveringsproblemer
I februar i fjor signerte Brakar bestillingen av seks 12 meter lange batteribusser fra nederlandske Ebusco og to 300 kW pantograf-hurtigladere fra Siemens. Laderne er allerede på plass, ved Mjøndalen stasjon og på Drammen busstasjon.
Bussene skulle etter avtalen vært tilgjengelig for opplæring fra oktober i fjor og deretter satt inn på den ruta som er 15 kilometer lang og har 36 stoppesteder.
Ebuscos leveringsproblemer burde ikke komme som et sjokk på noen. Norgesbuss satte de to første Ebusco-bussene i drift for snart tre år siden. Mens de siste tre bussene først ble levert et halvt år forsinket, var de første to fem måneder forsinket.
Dette var Norgebuss inne på i forbindelse med at batteribuss-satsinga i Oslo ble presentert. Da hadde selskapet i stedet bestilt busser fra Solaris, blant annet med hensyn til leveringssikkerhet, og påpekte at «det er mye fint som vises på powerpoint, men i praksis er ikke alt hyllevare ennå - det er et umodent marked».
De første seks batteribussene i Oslo ble for øvrig satt i drift på tampen av 2017.
- Klarte det så vidt: Holdt lovnaden om elbusser i Oslo med 11 timer
Nyutviklet elbuss
Brakar har nå i stedet bestilt seks Volvo 7900 Electric. Verdi på avtalen er 35,5 millioner kroner.
Volvo Bussar opplyser til Teknisk Ukeblad at det er snakk om andre generasjon av batteribussen, som ble lansert i oktober i fjor, og at den leveres med den minste batteripakka som har en kapasitet på 150 kWh.
Bussene skal lades automatisk på endestasjonene med en pantograf som kobler seg på bussen og som er basert på et åpent grensesnitt som heter OppCharge (tidligere «Volvo Opportunity Charging System»).
Den største elbussbestillinga hittil har Volvo fått fra Tide Buss som i fjor høst bestilte 25 busser som skal brukes i Trondheim fra august 2019. Tide har også bestilt ti elektriske leddbusser fra franske Heuliez og som leveres av Iveco Norge.
Akkurat som i Trondheim skal elbussene i Drammen selges som en komplett, nøkkelferdig løsning, der Volvo tar hånd om alt vedlikehold av både kjøretøy og batterier til en fast månedspris.
Tidligere i år inngikk Volvo Bussar en samarbeidsavtale med Nanyang Technological University (NTU) i Singapore om forskning og utvikling av autonome batteribusser der 7900 Electric brukes som plattform.
- Satser i Norge: Volvo-sjefen om framtidens elektriske kollektivløsninger - og Trondheim som utstillingsvindu (TU Ekstra)