Det dreier seg om 1000 ansatte i Skellefteå, 400 i Västerås og 200 i Stockholm, skriver selskapet i en pressemelding. Northvolt har 6500 ansatte.
Konsernsjef Peter Carlsson sier i pressemeldingen at tiltaket er nødvendig da selskapet må sørge for å ta riktige beslutninger til rett tid som svar på motvinden i bilmarkedet.
Tidligere i september ble det klart at deler av selskapets fabrikk i Skellefteå stenges inntil videre, men det var da ikke klart hvor mange som kom til å miste jobben.
Det er også kjent fra tidligere at selskapet har halvert en planlagt emisjon fra 15 til 7,5 milliarder svenske kroner, og forsøker også å få inn lån på 50,9 milliarder kroner.
Den svenske regjeringen har avvist å komme med krisehjelp til Northvolt. Selskapet er blitt ansett som svært viktig i Europas forsøk på å ta igjen Kina og USA når det gjelder produksjon av battericeller, som er en vesentlig komponent i blant annet elbiler.
Den tyske bilprodusenten Volkswagen er største aksjeeier med en eierandel på 21 prosent.
Gapt for høyt
Lars Lysdahl, partner i Rystad Energy, tror Northvolt kan ha gapt over for mye for tidlig.
– Jeg tror de har hatt for mange planer, sa Lysdahl til TU forrige uke.
Han pekte på at de fleste produsenter av battericeller forsøker å gjøre én ting av gangen.
– De fleste skalerer opp celleproduksjon og blir komfortable med det før de produserer katode og gjør andre ting.
Northvolt, som i realiteten er et oppstartsselskap, har på forsøkt dette samtidig som de har gått nedover i verdikjeden og satt i gang prosjekter for energilagringssystemer, resirkulering, og skal bygge en rekke fabrikker i samarbeid med Volkswagen. I tillegg kommer et prosjekt med Volvo.
Northvolt har fått store økonomiske problemer på grunn av lav produksjon og høye utgifter. For to uker siden annonserte selskapet en krisepakke som blant annet innebærer at produksjonen av katodemateriale ved fabrikken i Skellefteå legges på is på ubestemt tid. I stedet vil selskapet importere katodemateriale fra Kina.
Produksjonsrekord
Northvolt satte forrige uke produksjonsrekord med 60.000 battericeller, ifølge Dagens Industri. Dette utgjør likevel bare 5 prosent av fabrikkens totale kapasitet og tilsvarer omtrent 60 elektriske lastebiler.
– Northvolt Etts produksjonsrekord nylig viser at vi er på riktig vei, men beslutningene vi tar i dag, uansett hvor tøffe de er, er nødvendige for Northvolts fremtid, uttaler Northvolt-sjef Peter Carlsson i pressemeldingen mandag.
Han beskriver beslutningene som «vanskelige og smertefulle».
– Men de er nødvendige for at vi skal kunne tilpasse oss den nåværende virkeligheten og muliggjøre langsiktig suksess for Northvolt, uttaler han.
Northvolt har nylig justert sin strategi som blant annet innebærer at selskapets fabrikk i Skellefteå skal prioriteres fremfor nye investeringer. Northvolt Ett i Skellefteå har per i dag en kapasitet på 16 GWh, men planen var å utvide med ytterligere kapasitet på 30 GWh. Nå settes ekspansjonsplanene i Skellefteå på vent.
Batterigigant sliter: – En perfekt storm