Munchen, Tyskland: Verdens maskinprodusenter har innsett at det ikke er noen vei utenom: Skal maskinbransjen klare å levere på de strenge utslippskravene som politikerne har satt, så må det alternativer til.
Teknologiendring fra fossilt brensel til batterielektrisk drift eller hydrogen ligger som et teppe over det store messeområdet i München, hvor verdens største utstilling av anleggsmaskiner og utstyr til bransjen, Bauma, åpnet i dag.
Hovedtyngden av nyhetene som presenteres, fra over 3000 utstillere fordelt på 640.000 kvadratmeter utstillingsområde, dreier seg om nullutslipp eller miljøtilpasning i en eller annen form.
Og de som ikke har klart å komme opp med egne løsninger, markedsfører med store ord sin strategi om hvordan de om kort tid vil komme med sine nullutslippsløsninger.
Det er to spor det jobbes etter, der det åpenbart er ulike strategier hos produsentene. Det ene er elektrisk drift basert på nettdrift eller batteri. Det andre er hydrogen, en retning mange mener er en forutsetning dersom man skal kunne levere driftssikre anleggsmaskiner av en viss størrelse.
Nærmeste nabo til havvindpark vil heller ha strøm fra land
Norge i tet
Vi kan bare konstatere at Norge har vært et hestehode foran resten av verden, siden leverandører som Cat og Hitachi allerede i 2018 leverte de første elektriske gravemaskinene til norske entreprenører. Dette var maskiner med dieselmotorer som er byttet ut med elektromotorer, en ombygging foretatt i Norge fordi ingen av fabrikkene verken i USA eller Japan hadde begynt arbeidet med elektrifisering.
Men maskinene som er produsert i Norge er det solgt hundretalls av, fordi bransjen allerede er blitt satt krav til på dette området.
Nå har imidlertid pipa fått en annen lyd også i verden rundt oss. På Bauma er Cat på plass med fire helelektriske maskiner. Det er 301.9, en to-tonns minigraver 32 kWh batteri på 48 V. 320 er også en elektrisk mellomstor gravemaskin på 7 tonn med et 600-volts batteri med kapasitet på 256 kWh og driftstid opp til åtte timer, ifølge Cat.
Også hjullasterne kommer nå i elektrisk versjon: 906 er en mellomstor laster på 5,6 tonn, som er utstyrt med et 64 kWh batteri på 300 volt. Største elektriske nyhet er hjullasteren 950 GC, en 19 tonns laster som skal leveres med et 256 kWh batteri på 600 V, som skal kunne gi en driftstid på opptil 20 timer.
Hitachi viser på sin sidevsin første nullutslippsmaskin i Europa, en 5,3 tonns gravemaskin drevet av et 39 kWh lithium-ion batteri.
Innovasjonspris til hydrogenmaskin
Ved åpningen av Bauma ble en rekke priser annonsert, og en av dem gikk til Liebherr for sin første hydrogenversjon av gravemaskinene. Tysklands største anleggsmaskinmerke tok mange på senga med lanseringen av den 50 tonn tunge gravemaskinen, som kun avgir vanndamp som avgass.
R 9XX H2 drives av en Liebherr H966 hydrogenforbrenningsmotor. Motoren har seks sylindre og bruker portdrivstoffinnsprøytning (PFI), som Liebherr bruker sammen med direkte innsprøytning (DI) på sine hydrogenmotorer.
Liebherr forteller at de planlegger å starte med serieproduksjon av hydrogenmotoren innen 2025.
Titanic er i ferd med å gå i oppløsning