Programmet skal sikre full radardekning i fastlands-Norge samt bedre dekningen for reiser mellom fastlandet og offshore.
- Utbyggingen skal gi færre forsinkelser og en sikrere og mer effektiv trafikkavvikling, sier konsernsjef i Avinor, Sverre Quale.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Mye i Finnmark
- Det pågår nå arbeider på seks av de ti stedene vi har plukket ut for etablering av nye radarer, opplyser prosjektleder Stein Olav Berglund.
Av disse stedene er tre i Finnmark; Kirkenes, Alta og Bardufoss. Sistnevnte vil komme i operativ prøvedrift allerede i januar neste år. Det er også satt i gang bygging av anlegg som skal dekke Bergen og Oslofjorden.
Sikrere offshore
Heidrun på Haltenbanken fikk allerede i sommer løftet på plass en ny radar.
- Dette blir den første offshore-radaren i verden, hvor moderne teknologi kompenserer for plattformens bevegelser, som er helt nødvendig for å sikre et stabilt og korrekt radarbilde for flygelederne, forteller Berglund.
Når radaren blir tatt i bruk i løpet av 2009, vil den gi en enda sikrere reisevei for de 82 000 passasjerene som flyr med helikopter mellom Kristiansund lufthavn Kvernberget og Heidrun-plattformen.