Det har lenge vært tøffe tider for norsk jernbane. Spesielt for alle passasjerene, som senest ble rammet av full togstopp 1. juledag og innstilling av brorparten av togavgangene under snøkaoset på nyåret.
Også de mange dyktige ansatte rundt om i jernbanesektoren kjenner på falitten som nå herjer langs norske skinneganger. Kritikken mot tilstandene på jernbanen hagler, også hos oss i TU.
Mange, lange og vedvarende driftsavbrudd, innstillinger og forsinkelser fremstår naturligvis også som uakseptable.
Opphetede utspill og diskusjoner om jernbanens manglende fortreffelighet svir internt. Både i Bane Nor, Vy og andre deler av jernbanefamilien.
Bane Nor-sjefen: : – Veksten kan ikke fortsette
Veldig lur løsning
Under snøkaoset i starten av januar i år samarbeidet Bane Nor og Vy om å ta brodden av en virkelig krise. De innstilte rett og slett en rekke togavganger, slik at det ble tid til å rydde sporene for snø mellom avgangene. Mange av de travleste strekkene på Østlandet ble halvert i frekvens. Mens andre ble innstilt.
– Gjennom Oslo S går det 1200 tog i døgnet, så det sier seg selv at det ikke er plass til å brøyte mellom togene. Nå tar det seg opp med snø, og man vil nok se at det er en veldig lur løsning vi har kommet opp med i år, sa Bane Nors pressevakt til TU da.
Og ja, det var lurt. Jeg skriver det uten et snev av ironi. For det virket. Riktignok var mange togavganger stappfulle. Men togene gikk, stort sett.
Kan reduksjon av ambisjonene være en varig løsning for norsk jernbane? Slik at de togene som skal gå, faktisk går? Har norske politikere hatt for høye ambisjoner sett opp mot hva som har vært mulig å få til?
Ta ned ambisjonene
Forsker Andreas Dypvik Landmark i Sintef har vært inne på det samme, blant annet i Dagsnytt 18 nylig. Der tok han til orde for nettopp at dersom den norske jernbanen reduserer ambisjonsnivået, så vil de lettere kunne nå sine mål.
Ikke minst ville det også kunne fremstått som en god løsning for de mange dyktige, men frustrerte medarbeiderne i den norske jernbanesektoren.
SV vil ha evaluering av jernbanereformen
Bekreftet hypotesen
Selv om det ikke var et hovedtema, var også samferdselsminister Jon-Ivar Nygård inne på det samme i årets jernbanetale.
– Færre avganger er ett av punktene, bekreftet han, da han var inne på de mange tiltakene sektorene selv har foreslått for å få skikk på punktligheten.
Også Knut Sletta i Jernbanedirektoratet var innom temaet i sin kommentar til Nygårds tale under samme seanse:
– Vi må finne en god balanse, sa han.
Til slutt slapp sjefen i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen, til med sin kommentar til samferdselsministerens tale:
– Man kan ikke forvente at en økning i avganger følges av bedring i punktlighet.
Enkelt valg
Konklusjonen fremstår dermed som både omforent og tydelig. Dersom punktligheten for jernbanen skal forbedres, fremstår den mest nærliggende strategien å være en reduksjon av ambisjonene hva angår antallet avganger.
Det spørs likevel om det vil roe gemyttene blant utålmodige togpendlere.
– Det er ikke et alternativ å senke ambisjonene for jernbanen