Oppdraget omfatter oppgradering av tre tunneler på fylkesveg 55: Ottatunnelen (572 meter), Røneidtunnelen (656 meter) og Råumtunnelen (514 meter).
Den første utlysningen fant sted i juli i fjor. Anbudsfristen den gangen var satt til 7. september.
Fem anbud kom inn. Alle ble avvist i første omgang. Fire av dem fordi Vegvesenet savnet dokumentasjon på nødvendig kompetanse hos underentreprenørene for elektro. Det femte anbudet ble avvist av en annen grunn.
Klagen førte fram
Alle avvisningene ble påklaget. En av klagerne var BMO Elektro, som to av anbyderne ville bruke som underentreprenør.
Etter at klagene var gjennomgått, godkjente Vegvesenet BMO Elektro. Dermed sto man igjen med to kvalifiserte anbydere.
Problemene var likevel ikke ute av verden. Bare det ene av de to anbudene var akseptabelt, det andre var alt for høyt. Dermed mente Vegvesenet at det ikke var en reell konkurranse, og det ble ny utlysning.
Litt mindre fjelsikring
Når oppdrag utlyses på nytt på grunn av en eller flere høye priser, er det vanlig at konkurransegrunnlaget forandres ved andre utlysning. Slik blir det ikke denne gangen. Riktignok blir det en liten reduksjon i mengden fjellsikring, men det kommer av at Vegvesenet har funnet ut at behovet er mindre enn først antatt. Det er ikke et tiltak for å få prisene ned.
Hensikten med oppgraderingen er den vanlige - de tre tunnelene skal få en standard som tilfredsstiller Tunnelsikkerhetsforskriften. Røneidtunnelen skal ogå strosses til en fri høyde på 4,2 meter.
Da oppdraget ble utlyst første gang, var forutsetningen at jobben skulle være fullført i alle tunnelene innen 1. desember i år. Nå er sluttdatoen satt til 1. mai 2019.