I første omgang er det parsellen Elvenes-Storskog som blir utbedret. Grunnundersøkelsene har avslørt tre strekninger i veglinjen med et betydelig innslag av leire, silt og sand, og dessuten et høyt vanninnhold. Oppdraget som er utlyst består i å fjerne dårlig masse på de tre strekningene og legge ut ny masse som forbelastning. Til sammen ca. 20 000 kbm skal legges ut. Av dette skal 3 500 kbm sprenges i veglinjen.
Hovedjobben lyses ut i februar eller mars. Den som får kontrakten, skal gi hele strekningen Elvenes-Storskog en skikkelig standard. Ny vegbredde blir 7,5 meter. På halvparten av strekningen får E 105 helt ny trasé. Her vil nåværende veg bli brukt som samleveg og gang/sykkelveg. Der nåværende veg blir utbedret, blir det lagt parallell gang/sykkelveg. Vegvesenet tar sikte på å ha vegen ferdig i 2012.
E 105 er en lite kjent veg i Norge. Utenfor landets grenser er den svært viktig. Den går sammen med E 6 fra Kirkenes, som er det nordlige endepunktet for begge europavegene. På Hesseng skiller de lag. E 105 krysser grensen mot Russland på Storskog og går videre østover til Murmansk. Derfra går den sørover og krysser hele Russland på tvers. Den passerer både St. Petersburg og Moskva før den går inn i Ukraina. På veg videre sørover passerer den Kharkov, som er Ukrainas nest største by. Det sørlige endepunktet er Jalta ved Svartehavet. E 105 er 3 770 km lang - 650 km lengre enn E 6.
Trafikken over grensestasjonen på Storskog var minimal under den kalde krigen. Etter at jernteppet revnet og Sovjetunionen ble oppløst, har trafikken økt kraftig. Nå ligger årsdøgntrafikken på rundt 1 000, og det er ventet at den vil stige til 5 000 i årene framover.
Russerne har investert mye på E 105 mellom Murmansk og Storskog de siste årene. I Norge er det brukt lite på denne vegen hittil. Fra Elvenes er det bare 6 km til Hesseng hvor E 105 og E 6 skiller lag. Planlegging av utbedring av strekningen Hesseng-Elvenes er på et tidlig stadium. Utbedring av hele vegen mellom Hesseng og Storskog er kostnadsberegnet til 270 millioner kroner.