LØRENSKOG: – Dette er bare fantastisk. Det er ikke så mye annet å si, sier fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys.
Hun er for anledningen invitert til nye Ahus på Lørenskog for en innføring i de tekniske løsningene som er valgt på det hypermoderne sykehuset.
Og ministeren er ikke sen om å la seg begeistre, til tross for at sykehuset har hatt til dels store tekniske problemer siden innflyttingen 1. oktober i fjor.
– Nei, det har vel aldri vært forventet at dette skulle gå helt feilfritt. Det er en stor organisasjon, mesteparten er nytt og de ansatte må lære å bruke teknikken på riktig måte, sier hun.
Teknisk trøbbel
Blant annet har sykehusets 1300 bærbare IP-telefoner ikke fungert som de skulle, noe som førte til at sykehuset måtte gå til innkjøp av mobiltelefoner og callingsystemer til de ansatte for å sikre at nødmeldinger og andre viktige anrop kom gjennom.
Telefonene fungerer ennå ikke tilfredsstillende, men Statens helsetilsyn konkluderte før jul med at løsningen med mobiltelefoner overholdt sikkerhetskravene til sykehuset.
Systemet er basert på samme teknologi som ble brukt på St. Olavs Hospital i Trondheim, der de også opplevde store problemer.
Nye Ahus bedyret imidlertid overfor Teknisk Ukeblad i 2007 at barnesykdommene ved IP-systemet var borte.
Les også:
Ikke dramatisk
Det automatiske systemet for medisinhåndtering har også hatt store problemer, og man valgte derfor å gå tilbake til vanlig medisinutdeling uten roboter.
Nylig ble det også avdekket at nye Ahus etterforskes av politiet for at antallet «unaturlige» dødsfall har økt etter flyttingen til det nye bygget, uten at sykehusdirektør Erik Kreyberg Normann mener det ligger noe dramatisk i det.
– Nei, jeg er kjempeimponert over hva de ansatte har fått til, selv om tiden siden flyttingen har vært krevende. I forbindelse med flyttingen har vi også senket terskelen for hva vi rapporterer, slik at det ikke nødvendigvis ligger noe mer i det, sier han.
Skal opp igjen
Om medisinrobotene sier sykehusdirektøren følgende:
– Det fungerte ikke etter intensjonene, og da vi tok det ut av drift, tok vi samtidig vekk et nyhetselement for de ansatte. Vi er enige om at det skal opp igjen, men det vil nok ta litt tid. Samtidig kan jeg nok si at om alt det andre hadde fungert, hadde vi nok ikke droppet dette.
Robot-Roberta
Noe som imidlertid er i drift, er systemet som sender prøver til laben. Det skjer ved at prøven legges i en slags sylinder og sendes gjennom et av sykehusets utallige rørganger og ender opp hos ”Roberta” – den avanserte sorteringsroboten i analyselaboratoriet.
Den skrur av lokket på sylinderen og tømmer innholdet på forskjellige bånd etter hva slags prøver det dreier seg om. Er innpakningen rød, betyr det at prøven haster eller ligger på is, slik at den må tas hånd om umiddelbart.
– Vi er nok ikke gode tre eller fire måneder etter at vi har tatt det i bruk, men begynner nok å få det til etter fire-fem år. Det er mye i infrastrukturen man kan kapitalisere på i årene som kommer, sier prosjektdirektør Bjørn Sund.
Får hilsninger på Facebook
De nye pasientterminalene til nye Ahus gjør det også enklere for pasientene å holde kontakten med omverdenen.
– Jeg har fått masse ønsker om god bedring fra klassekamerater på Facebook, og det er jo gøy, sier Jo Sivert Hofseth Kværner (16), som ligger på sykehus etter en trafikkulykke som resulterte i brukket lårbein.
Gratis telefon
Han er blant de første som tar i bruk de nye pasientterminalene på nye Ahus, og har dermed tilgang til TV, internett og andre underholdningsformer direkte på en skjerm ved sengen, gjennom en løsning levert av Imatis.
Dagene hvor sykehustellerskrittene kostet flesk er også over. Nye Ahus betaler nemlig for telefonbruken til pasientene.
– I dag er tellerskrittene så billige at vi lar pasientene slippe å tenke på kostnadene både til mobil- og fasttelefoner i Norge. Men vi får se hvor lenge det varer, ler sykehusdirektør Erik Kreyberg Normann.
Trivsel
Og fornyingsministeren så ut til å like det hun så.
– Ja, dette bidrar definitivt til å skape trivsel gjennom ny teknologi. Jeg håper også at de som er litt eldre synes dette er enkelt og intuitivt, og kanskje gir noen flere lyst til å lære litt mer om data, smilte Grande Røys under visitten hos pasienten.