Brua inngår i framtidig fylkesveg 17. Midt i sundet den er oppkalt etter går kommunegrensen mellom Stienkjer og Verran.
Brua får seks spenn. Endespennene blir 75 og 73 meter lange. Mellom dem er det et spenn på 102 og et på 104 meters lengde. Midtspennene blir 112 meter lange. Kassehøyden varierer fra 2,5 meter til over 5 meter.
Det meste av brua får en bredde på 11 meter. I nordre ende blir den utvidet på grunn av krav til sikt i forbindelse med et kryss.
Alle akser blir fundamentert på stålrørpæler.
Entreprisen omfatter alt arbeid på brua, inkludert elektroarbeid, asfaltering og montasje av rekkverk og lysmaster.
Entreprenøren kan velge byggemetode, men byggeleder Dagfinn Wie regner med at stålkassen blir montert fra lekter. Endespennene kan blir montert fra land.
Vegvesenet tok sikte på å lyse ut jobben før sommerferien, men Wie tror ikke utsettelsen får konsekvenser for ferdigstillelsen av brua. - Vi hadde en del å gå på, og sluttdatoen står fast sier han.
I oktober 2019 skal brua være ferdig. Det er også datoen for ferdigstillelse av prosjektet Dyrstad-Sprova-Malm, som Beitstadsundbrua er en del av. Prosjektet er kostnadsberegnet til 1,6 milliarder kroner og omfatter fem store entrepriser. Den første kontrakten gikk til Skanska. Bygging av Beitstasundbrua er entreprise nr. to.