Det er Trønder-Avisa som melder dette torsdag.
Prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen forteller til avisa at årsaken er den forsinkede oppstarten.
Hele prosjektet skulle egentlig være ferdig 31. oktober 2019, men den kinesiske entreprenøren har bedt om å forlenge fristen til 16. desember.
De to partene er nå enige om 29 november som absolutt siste frist.
Ikke dramatisk
Under et byggemøte 27. september sa representanter at de var bekymret for fremdriften på grunn av betongarbeid på brua. Dette ble ikke besvart fra entreprenørens side på dette møtet, men partene har et nytt møte i dag, melder avisa.
Prosjektlederen sier at forsinkelsene som nå har oppstått ikke er dramatisk for prosjektet i sin helhet, og peker på at det ennå ikke er satt noen åpningsdato.
Han betegner produksjonen av brukassen som det mest kritiske, men melder om at denne nå er nesten ferdig.
Denne lastes på en båt og fraktes fra Kina i månedsskiftet november/desember.
Kontroversielt
Konkurransen om byggingen av Beitstadsundbrua ble en het politisk potet lokalt, da fylkeskommunen i tidligere Nord-Trøndelag ønsket å utestenge det kinesiske selskapet.
Det ble stor oppmerksomhet rundt det kontroversielle forslaget, og saken ble sendt videre til nye Trøndelag fylkeskommune.
Der ble det bestemt at kineserne likevel fikk være med i konkurransen.
Brua er en del av prosjektet Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad–Sprova–Malm, og består av fire større kontrakter. Det hele har en kostnad på 1,6 milliarder kroner.
LES OGSÅ: Full drift på Fylkesvei 17 i Trøndelag
LES OGSÅ: God fremdrift på Lakseveien i Trøndelag