Mye har vært skrevet om Beitstadsundbrua som er en del av prosjektet «Fylkesvei 17 Dyrstad-Sprova-Malm». Nå kan prosjektleder Jo Bernt Brønstad melde om at selve brukassen på den 580 meter lange konstruksjonen straks er på vei til Norge.
Svært
Hele konstruksjonen veier omlag 3000 tonn og er delt opp i 12 elementer når den forlater havnebyen Nantong i Kina. De tyngste elementene veier mellom 400 og 500 tonn.
– Lastebåten er 160 meter lang og 24 meter bred. Den setter kursen mot Norge 1. desember, rapporterer Brønstad.
Det er altså snakk om store dimensjoner, og det hele fraktes i en last.
– Båten heter «Trina», og den blir nok et mektig syn når den nærmer seg kaia på Tjuin industriområde i Malm, mener prosjektlederen.
Lastebåten er utstyrt med to kraner, som kan løfte 700 tonn hver, og det er disse kranene som brukes for å få elementene på land.
– Når disse er på plass, skal det lokale firmaet Fosdalen Industrier sveise sammen to og to av disse, slik at man står igjen med seks elementer, opplyser Brønstad.
Her kan du følge båten på sin ferd til Norge.
Holder tidsplanen
Det er det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge Group (SRRBG) som bygger Beitstadsundbrua for Statens vegvesen. Konkurransen ble en het politisk potet lokalt, da fylkeskommunen i tidligere Nord-Trøndelag ønsket å utestenge det kinesiske selskapet. Det ble stor oppmerksomhet rundt det kontroversielle forslaget, og saken ble sendt videre til nye Trøndelag fylkeskommune. Der ble det bestemt at kineserne likevel fikk være med i konkurransen.
Prosjektlederen har tidligere opplyst at vegvesenet har hatt egne representanter til stede i Kina under produksjon av brukassen.
Han kan også rapporterer om at man ligger innenfor tidsplanen.
– De seks elementene som sveises sammen hos Fosdalen, skal lastes på en lekter og fraktes ut til byggestedet rundt påsketider.
Hele brua skal være ferdig 29. november neste år.
LES OGSÅ: Snart kommer jobben med bygging av ny Grenlandsbru ut i markedet
LES OGSÅ: Kruse Smith med rekordkontrakt på E39