-Vi har ikke den levetiden vi ønsker på asfaltdekkene i landsdelen, fordi det arbeidet som leveres er av for dårlig kvalitet. Det er en situasjon som bekymrer meg, og dere som leverandører må gjøre noe for å få opp standarden, sa en svært direkte regionvegsjef i møtet med representanter fra asfalt- og pukkprodusentene på konferansen i Bodø.
Kan ikke fortsette
-Kvaliteten på håndverket er for dårlig, og eksemplene er det blitt for mange av de siste årene. Det virker som om kompetanse om asfaltfaget spesielt, men vegteknologi generelt, er for dårlig. Dette er en situasjon som ikke kan fortsette, og som vi Statens vegvesen har stor interesse av å få bedret på.
Torbjørn Naimak sa også at konkurransen og antall tilbydere når Statens vegvesen legger ut asfaltoppdrag i landsdelen, er blitt alt for dårlig.
-Lemminkainens oppkjøp av Mesta gjorde at konkurransen ble enda dårligere, og i deler av landsdelen er det nesten ikke konkurranse om oppdragene i det hele tatt. Dette er så bekymringsverdig at vi nå må se på hva som kan gjøres for å bedre bedre konkurransen innen dette markedet, sa han.
Høyt konfliktnivå
Torbjørn Naimak fortalte også at konfliktnivået mellom Statens vegvesen og entreprenørene har økt kratfig de siste årene, en utvikling som etter hans mening ikke kan fortsette.
-Vi kan ikke fortsette å bruke så mye tid til å diskutere ueningheter i fortolkninger av kontrakter. Derfor ser vi på mulighetene for i større grad å bruke andre typer kontrakter, f.eks funksjonskontrakter eller totalentrepreiser.
-Dagens svært omgangsrike og volumiøse kontrakter er i seg selv grunnlag for mange konfliktflater. Vi må sammen med entreprenørbransjen få til en felles forståelse for at dette ikke kan fortsette, og at vi i fellesskap må løse disse utfordringene, sa Naimak.
Stein i Vei
Konferansen Stein i Vei arrangeres av Veiteknisk Institutt og Norsk Bergindustri, og i år samlet de 140 deltagere fra hele landet. Et bredt faglig program ble innledet av et åpningsforedrag av statssekretær Bård Hoksrud, som satte forsamlingen i en optimistisk stemning i forhold til veksten og mulighetene som kommer innen vegsektoren i årene som kommer.