Samferdselsdepartementet jobber på spreng for å avklare om de vil anbefale et forbud mot salg av bensinbiler.
Hvis regjeringen går inn for forslaget, kan det bli presentert allerede i juni i forbindelse med regjeringens sektorvise handlingsplaner, etter det VG kjenner til.
På overtid
Ap, SV og Sps transportfraksjon på Stortinget har foreslått forbud mot bensinbiler fra 1. januar 2015.
- Dette forslaget er aktuelt. Det er ikke sikkert vi forplikter oss til et konkret år som 2015. Men planen gjelder jo frem til 2020, sier en sentral regjeringskilde til avisen.
Handlingsplanene skal vise hvordan regjeringen skal klare å redusere norske klimagassutslipp, og arbeidet er allerede på overtid.
Truls Wickholm, Arbeiderpartiets representant i Stortingets transportkomité, sier at et forbud mot bensinbiler er langt mindre dramatisk enn det høres ut som.
Ikke problem
- Dette er det ikke noe problem å få til. I Brasil går mer enn 80 prosent av bilene som selges på bioetanol. De fleste større bilmerker satser nå på flexifuel, sier Wickholm til VG.
Han påpeker om at det er syv år til forbudet eventuelt vil inntre, og at det vil skje store teknologiske framskritt i disse årene.
En av årsakene til at regjeringen vurderer et forbud mot bensinbiler skal være at avgiftsendringen, som fra nyttår gjorde det dyrere å kjøpe biler som slipper ut mye CO2, har redusert klimautslippene fra nye personbiler med 17 prosent.
Transportsektoren står i dag for hele 25 prosent av Norges CO 2-utslipp, og bensinbilen er en av klimaverstingene.
Inspirert av California
Et lignende forbud skal innføres i den amerikanske delstaten California. EU vurderer også et tilsvarende forbud når de europeiske landene reviderer hvilke krav de skal stille til bilindustrien fra 2012.
- Når både EU og California-guvernør Arnold Schwarzenegger kan, så kan vel også Norge, sier Hallgeir Langeland, SVs transportpolitiske talsmann til avisen.