– Vi ser allerede at bensinbiler tar store deler av dieselbilmarkedet. Grunnen er at det nå lages bensinbiler med samme motorvolum som dieselbiler – som er like drivstoffgjerrige og med like sterke motorer, sier markedsdirektør i BMW Group Norge, Kjetil Myhre til Teknisk Ukeblad.
Les også: Miljøvennlige biler for dyre for Norge
– Mer respons
Han forventer at bensinmotorene vil ta større markedsandeler på grunn av de nye turbomotorene.
– Disse motorene gir mer respons på lavere turtall enn før. Samtidig er de langt mer turtallsvillige enn dieselmotorene, men bruker likevel beskjedent med drivstoff, sier Myhre.
Les også: Får mer effekt med slankere motorer
Farvel til gammel tankegang
Twinpower turbo heter BMWs nye teknologi, som muliggjør et dreiemoment på 350 Nm allerede ved 1250 omdreininger på en firesylindret toliter bensinmotor med 245 hk i 328i.
Forbruket er 0,64 liter/mil ved blandet kjøring.
– Dermed har BMW sagt farvel til den gammeldagse tankegangen om at bensinmotorer ikke skal ha turbo. Dagens BMW-turbo forsynes med to eksosstrømmer; en strøm fra sylinder en og tre, og en strøm fra sylinder to og fire. Den store forskjellen fra tidligere turboer, er at turbotrykket kommer fra mye lavere turtall. At turboen forsynes med to eksosstrømmer, gjør dette mulig. Kraften man oppnår i en relativt liten motor var tidligere bare mulig i større motorer med mer kubikk. Samtidig er utnyttelsesgraden av drivstoffet vesentlig større, sier Myhre.
Les også: Slik blir BMWs elbilfamilie
Minimalt NOx-utslipp
Bensinmotorene er også dieselmotorene overlegne når det gjelder NOx-utslipp.
Mens BMW320D, toliter dieselmotoren med 163 hk og 350 Nm fra 1750 omdreininger, slipper ut 0,1671 gr/km NOx, er utslippet fra 328i 0,0229 gr/km NOx – fem ganger mindre.
Les også: Tesla-SUV får falkevinger
Øker mest i småbilsegmentet
– Vi ser det tydeligst i småbilsegmentet. Her velger flere og flere bensinmotorer.
Men også i mellomklassen vil nok flere velge bensinmotor etter hvert, sier informasjonssjef for Audi hos importøren Harald A. Møller, Marius Tegneby til Teknisk Ukeblad.
Lavere bensinforbruk kombinert med mer effekt og dreiemoment, er ifølge Tegneby hovedårsakene til at bensinbiler øker i popularitet.
– I tillegg er raskere oppvarming av motoren en styrke, ikke minst i bykjøring og på kortere kjørestrekninger, sier han.
Les også: Tredoblet effekt og lavere forbruk
Omtrent like sterke
Eksempelvis Audi A4 1,8 TFSI med 170 hk og 320 Nm (bensin) er noe rimeligere enn Audi A4 2,0 TDI med 177 hk og 350 Nm.
Ved blandet kjøring bruker TFSI-modellen 0,61 liter/mil, mens A4 2,0 TDI med 177 hk har et blandet forbruk på 0,48.
Motorstyrken er omtrent identisk.
– Som vi ser, ligger bensinmodellen fortsatt foran i forbruk. Men i NOx-utslipp har bensinmodellen 0,0201 gr/km, mens A4 2,0 TDI slipper 0,1332 gr/km NOx, nesten seks ganger så mye, sier Tegneby.
Les også: 4G skal gjøre bilen til en trådløs kraftpakke
– Bensin blir basisen
Han mener VAG-konsernet – Volkswagen Audi Group – kommer til å bruke bensinmotorer som utgangspunkt til hybridløsninger en del år fremover.
– Vi er fortsatt en del år unna plugin-hybrider i stor skala. Men i 2014 kommer Audi A4 som plugin-hybrid, sier Tegneby.
Les også:
Outlander blir ladbar neste år
Laser i hekken på elektrisk A2
Hver tredje bil har aluminium fra Hydro