Gulrot virker litt, men pisk virker bedre.
I Sverige har de testet begge deler.
Ifølge transportekspertene vil et bedre togtilbud flytte en del av biltrafikken over på jernbanelinjen. Men skal biltrafikken virkelig reduseres må bilistene få svi, i form av økte drivstoffpriser.
Biler på langtur
Et utvalg ledet av Vegdirektoratet som arbeider med Nasjonal Transportplan, har sett nærmere på effekten av et mye bedre togtilbud, slik regjeringen har lovet.
- Om bensinprisen økes til 14-15 kroner literen, vil bilreiser over 10 mil bli redusert med fem prosent, sier Morten Ranne i utvalget til NRK.
70 prosent av alle lange reiser foregår med bil, bare åtte prosent velger toget når de reiser langt.
Transportøkonomisk Institutt går enda lenger.
50 prosent dyrere
- Dersom vi setter opp bensinprisen med 50 prosent, vil det føre til 10-15 prosent mindre vekst i trafikken, sier Lasse Fridstrøm, sjef for Transportøkonomisk Institutt.
Transportbedriftenes Landsforening (TL) har i hovedsak kollektivtrafikkselskap i medlemsmassen. De ser at høyere drivstoffpriser kan ha noe for seg.
- Våre medlemmer bruker 110 millioner liter diesel i året, så det er klart at en slik prisøkning vil få mye å si for prisnivået på transport i forhold til klimautfordringne og vektsten i personbiltrafikken, sier administrerende direktør Christian Aubert.
Han legger til:
- Det er nok riktig at man må ta kraftig i om biltrafikken skal reduseres. Vi ser også at prisen på kollektivtrafikken har økt mer enn bensinprisen de siste 25 årene, sier Aubert til TU.no
Svensk forbilde
Aubert er imidlertid tvilende til at det er politisk mulig å gjennomføre en prisstigning av det kaliberet Fridstrøm skisserer.
Han heller mer til veiprising som et godt virkemiddel, og trekker fram gode resultater fra et forsøk med såkalt "trängselskatt" i Sveriges hovedstad.
- I Stockholm gjennomførte man et forsøk for å få ned utslippene fra veitrafikken. De innførte et bomsystem hvor bilistene betalte ulike satser til ulike tider for å komme inn til sentrum. I tillegg ble busstilbudet styrket. Forsøket var vellykket, man fikk redusert forurensing, bedre trafikkflyt og økt framkommelighet, forteller Aubert.
En lignende ordning kan ha mye for seg i Oslo og andre storbyer, mener han.
Ikke varig effekt
Økte drivstoffpriser vil ikke gi noen varig trafikkbrems, advarer Transportøkonomisk Institutt. En kombinasjon av flere virkemidler må til for en mer varig effekt i trafikkveksten.
- I løpet av 10-15 år vil effekten av de økte bensinprisene bli spist opp av befolkningsvekst, inntektsøkning, og utbedring av veiene - alle disse faktorene vil øke trafikken i årene framover, sier Fridstrøm.
Følgende virkemidler fingerer godt sammen, ifølge Transportøkonomisk Institutt:
- Drivstoffavgift
- CO 2-komponent i kjøpsavgiften
- God utbygging av kollektiv trafikk
- Streng parkeringspolitikk i byene og langs trafikkårene inn mot byene.