Det er iallfall en av teoriene til Statens Havarikommisjon for Transport (SHT).
– Vi kan ikke utelukke at fartøysjefen kan ha hatt redusert fokus på flygingen som følge av distraksjon av flott utsikt, skriver Havarikommisjonen.
Fint vær
Klokka hadde passert tolv og det var varmt og skyfritt denne julidagen i 2007 da den tyske piloten, en mann på 61 år, kom inn for landing på Svolvær lufthavn Helle etter en tur fra Leknes.
Med seg i det tolv år gamle flyet av typen Piper PA-28-181 Archer III hadde han én passasjer.
Kom inn for høyt
Men flyet kom altfor høyt i innflygingen. Ifølge vitnebeskrivelser fra de flyplassansatte gjorde piloten flere overkorrigeringer i forsøk på å bli etablert på forlenget senterlinje. Flyet ble fotografert cirka 15-20 meter over bakken, hundre meter forbi terskelen.
Ved å «stupe» ned mot rullebanen økte hastigheten, og da han endelig fikk flyet til å sette seg var det bare cirka 200 meter igjen av den 857 meter lange flystripa.
Alvorlig skadet
Det var ikke nok. Ifølge AFIS-fullmektig passerte flyet enden av rullebanen i rundt 70 kilometer i timen før det bråstoppet i en stor stein.
Piloten ble alvorlig skadet i kræsjen. Men ambulansetjenesten i distriktet var ute på andre oppdrag og kom ikke til flyplassen før 40 minutter etter ulykken. Kritikkverdig mener SHT.
I stedet ble det et Sea King redningshelikopter, som tilfeldigvis var i nærheten, som fraktet de to til sykehus.
Lite samarbeidsvillig
SHT påpeker den tyske 61-åringen, i motsetning til det som er vanlig, har vært lite samarbeidsvillig når det gjelder å innrapportere ulykken og bidra til mulige forklaringer til hendelsesforløpet.
Kommisjonen tror ulykken skyldes at fartøysjefen anså landingen som lite krevende og hadde en avslappet holdning til landingsprosessen.
– Dette underbygges av at han fortsatte innflygingen og landingen til tross for at flyet ikke var stabilisert verken i høyde eller retning. Videre kan han ha følt et press på å gjennomføre landingen før sine venner i det andre tyske småflyet som fulgte like etter, konkluderer SHT.
Vanlig scenario
Ifølge Havarikommisjonen skjer det tilnærmet årlig luftfartsulykker med utenlandske VFR-flygere (visuell navigering, uten instrumenter) som er på sightseeing i Norge.
For å bøte på dette anbefaler Havarikommisjonen nå at Luftfartstilsynet gjør en innsats for å gjøre informasjonsbrosjyren «VFR-guide» mer tilgjengelig.