Så sent som ved årsskiftet 2004/2005 lå Norge ti år etter EU i klimautslipp fra nybiler.
Men avgiftsendringene fra nyttår har vist seg effektive. Det siste året har nordmenn handlet mer miljøvennlige biler.
EU forbikjørt
For tre år siden hadde en gjennomsnittlig nybil kjøpt i Norge et utslipp på 187 gram CO 2 per kilometer.
Dette var da identisk med tallene fra nybilparken i EU-landene i slutten av 1994. Altså var Norge langt etter resten av Europa.
Nå er situasjonen snudd på hodet: Ifølge salgsstatistikken fra november har nybiler solgt i Norge i 2007 et gjennomsnittlig utslipp på 158 gram CO 2/km. Tilsvarende tall for EU er 161 gram.
Klimakampanje
– Det er ganske morsomt at bildet har forandret seg totalt. Nå ligger vi veldig langt framme i europeisk sammenheng. Jeg tar for gitt at regjeringen vil videreføre de positive avgiftsendringene, slik at dette er en trend som fortsetter, sier direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening (B. I. L).
B.I.L. har vært sentrale pådrivere for å endre avgiftssystemet for biler. De dro i gang en kampanje med mål om et gjennomsnittlig utslipp på 140 gram CO 2 i 2008, og har utpekt et mål på 120 gram CO 2 innen 2012.
Flere alternativer
– Så vedtok regjeringen det samme 120-gramsmålet for en måned siden, så vi slapp å lage en slik kampanje. Men dette forplikter. Det er umulig å nå et slikt mål dersom ikke avgiftssystemet tilpasses og de mest miljøvennlige bilene gjøres tilgjengelig for publikum, understreker Tandberg.
Allerede nå er det mulig å velge blant rundt 80 bilmodeller som slipper ut 120 gram CO 2 per kilometer eller mindre. I år blir det solgt cirka 5.000 slike biler i Norge. Samtidig er det mange bestselgere som ligger tett inntil 120-gramsgrensa.
SE OGSÅ BILDESERIE:
Så mye CO2 slipper bestselgerne ut