Flere av underentreprenørene som jobber med Follobanen, har stanset arbeidene midlertidig på grunn av manglende betaling fra en hovedentreprenør.
Siden torsdag forrige uke har fire underentreprenører stanset arbeidene ved Oslo S i Follobaneprosjektet. Årsaken er utestående betaling fra den italienske entreprenøren Condotte, som er tungt inne i prosjektet, melder Byggeindustrien.
Både Bane Nor og Folloprosjektet bekrefter at flere av underleverandørene mangler oppgjør.
Ingen av underentreprenørene har trukket seg fra prosjektet. Men flere vurderer å stanse arbeidene midlertidig, etter det bransjebladet erfarer.
- 360-video: Her drives Follobanen – foran skjema
Problemer med kontantstrømmen
Condottes prosjektleder for Follobanen bekrefter at det er problemer med kontantstrømmen i selskapet.
– Vi jobber med å løse dette, og foreløpig får ikke arbeidsstoppen til underentreprenørene noen innvirkning på tidsskjemaet for arbeidet som må gjøres nå i sommer, sier Fernando Jorge Lopes.
Arbeidet på Follobanen skulle etter planen foregå døgnet rundt fra 24. juni til 6. august.
Condotte signerte i desember 2015 en kontrakt på to milliarder for innføring av nye jernbanespor til Oslo S. De har også drill & blast-kontrakten i Ekebergåsen med en verdi på 1,3 milliarder.
- Aldri opplevd lignende: På det verste fosset 3000 liter med vann i minuttet inn i tunnelen
Lover å betale
Torsdag morgen fikk prosjektdirektør Erik Smith i Follobanen en garanti fra ledelsen i Condotte om at selskapet vil gjøre opp for seg, skriver Dagens Næringsliv.
Den italienske hovedentreprenøren Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p. A (Condotte) på Follobanen skylder 100 millioner kroner til flere underentreprenører. De første la ned arbeidet torsdag i forrige uke på grunn av den manglende betalingen, siden har mange av de 20 leverandørene lagt ned arbeidet.
– Det er ganske mange. Det er nesten lettere å telle hvem som er i gang her, sier Smith når Byggeindustrien spør hvor mange som har stanset arbeidet.
Smith sier også til Byggeindustrien at de nå følger pengestrømmen i prosjektet mye tettere, og at pengene ikke utbetales til Italia, men til en norsk konto i DNB.
Ledelsen i Condotte har forsikret Follobanen om at selskapet har sikret seg penger til driften i juli og august, skriver Dagens Næringsliv. Ifølge DN er det italienske selskapet nedsyltet i gjeld, men selskapet forsikrer at de ikke er i ferd med å gå konkurs.
Condotte har to kontrakter med Follobanen på til sammen 3,3 milliarder kroner.