IT

Betatt av Tandberg

TEKNOTRIO:Ciscosjefen selv, John Cambers, flankert av adm. direktør Fredrik Halvorsen til venstre og Tandbergs styreformann Jan Chr Opsahl til høyre forteller norsk presse og analytikerkorps at tiden er kommet for at Tandberg blir til videodelen av Cisco.
TEKNOTRIO:Ciscosjefen selv, John Cambers, flankert av adm. direktør Fredrik Halvorsen til venstre og Tandbergs styreformann Jan Chr Opsahl til høyre forteller norsk presse og analytikerkorps at tiden er kommet for at Tandberg blir til videodelen av Cisco. Bilde: orv
1. okt. 2009 - 17:20

Det er ikke hverdagskost at teknologiledere som Ciscos styreformann og adm. direktør, John Chambers, kommer til Norge.

Men han har sett seg ut Tandberg og deres ledergruppe som veien fremover på videokommunikasjon. Nå er han her og har budt 17,5 milliarder kroner for selskapet.

Proffe kjøpere

Han er så imponert over selskapet og ledelsen at han har gitt Tandbergs unge sjef Fredrik Halvorsen og ledergruppen rundt ham en blank sjekk til å utvikle videokommunikasjonsdelen av Cisco.

– Gjennom årene har vi kjøpt 134 ulike selskaper, men vi er veldig nøye med hvem vi kjøper. Mens de fleste oppkjøp feiler, så har vi sett at 70 prosent av oppkjøpene våre har overgått forventningene. Det skyldes at vi vurderer selskapene og ledelsen veldig nøye og kjøper bare når vi har en felles kultur og er enige om visjonene. I Tandbergs tilfelle passer vi godt sammen og det er det mange av kundene våre som har fortalt oss også, sier Chambers.

Riktig tidspunkt

– I 1999 ble vi tilbudt 40 millioner dollar for Tandberg, men det avslo vi. Siden har vi hatt flere beilere. Nå er jeg for første gang overbevist om at dette er rett tidspunkt å selge vårt elskede selskap. Vi har brukt 20 år på å nå en milliard dollar i omsetning. Neste mål er 10 milliarder dollar, men det ville tatt oss 10 år på egen hånd.

Slik som markedet eksploderer, er det for lang tid, mener han.

– Vi må vokse mye raskere enn det, og som en del av Cisco kan vi nå målet på fem år. Dessuten trenger vi hjelp til å selge og markedsføre. Vi har fantastisk dyktige teknologer her i Norge, men vi har ikke alltid vært gode nok på internasjonal markedsføring. Det ville vært en alt for stor risiko å prøve og nå neste mål alene. Jeg tror aksjeeierne vil ha en god dag i dag, sier Tandbergs styreformann, og mannen som har bygget opp selskapet, Jan Chr. Opsahl.

Video til alle

– Dette markedet utvikler seg i en fenomenal fart og vi ser mot et marked på 34 milliarder dollar. Vi skal gjøre videokommunikasjon til noe helt naturlig fra styrerommet helt ned på PC-en til folk. Og dette kommer til å skje fortere enn noen aner. Sammen med Cisco har vi all den teknologien vi trenger. Det er ikke mange år til videokommunikasjon er helt vanlig i hjemmene til folk, sier Tandberg-sjefen Fredrik Halvorsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.