Der skal hun skal lede Utbygging Øst, og får dermed ansvaret for utbyggingsprosjekter i Oslo, på Østfoldbanen, Kongsvingerbanen og strekningen Kongsvinger-Elverum, en jobb hun begynner på i oktober.
![Allerede i november 2013 startet testingen av ERTMS på Østfoldbanen østre linje mellom Rakkestad og Sarpsborg.](https://images.gfx.no/130x87/2740/2740551/ool_krakstad_banenettet_780.jpg)
Store utfordringer: Alle tre leverandørene til det nye signalanlegget melder om forsinkelser
25 års tjeneste for Statetns vegvesen
Hun kommer fra stillingen som avdelingsdirektør for kontrakt og marked i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen, en etat hun har tilsammen over 25 års tjenestetid fra.
Fra 2014 til omorganiseringen i 2020 var hun leder for prosjekt- og kontraktseksjonen (tidligere byggherreseksjonen) i Vegdirektoratet, hvor hun var etatens fremste representant for utbyggingsvirksomheten i Statens vegvesen.
I Bane Nor tar Bettina Sandvin tittelen som prosjektdirektør for Utbygging Øst etter Per Vilnes. Han har nemlig fått ansvaret for Utbygging Midt etter omorganisering av Bane NOR. «Gamle» Utbygging Øst er nå delt i to, og prosjektene på Hovedbanen, Gardermobanen og Dovrebanen er lagt under Utbygging Midt.
![I midten av mars fikk Mossia gjenoppta arbeidet inn i Mossetunnelen. Da varslet Bane Nor at planen var å gjenoppta alt arbeid ikke lenge etter påske.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839020/IMG_8832-Edit.jpg)
Jernbaneutbyggingen i Moss: Entreprenør med nye kontraktsbrudd
Liker å jobbe med prosjekter
– Jeg er veldig glad i å jobbe med prosjekter, så jeg var ikke i tvil når det åpnet seg en mulighet for å jobbe i Bane NOR, sier Bettina Sandvin.
– Det er en organisasjon med høy kompetanse, og en spennende prosjektportefølje, så jeg kunne ikke la den muligheten gå fra meg.
Sandvin har det meste av sin arbeidserfaring fra Statens Vegvesen. Der begynte hun som praktikant i 1987, og har blant annet fungert som byggeleder, prosjektleder og avdelingsdirektør, sist med ansvar for kontrakt og marked. Hun tror at erfaringen hennes kommer godt med i den nye jobben.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen presenterte torsdag en helt ny rapport om forsinkelser og innstillinger på jernbanen.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842897/NTB_RaNQhcVJnHY.jpg)
Riksrevisoren om forsinkelser: – Når man dobler bevilgningene, så er det overraskende
– Gleder meg til ny setting
– Jeg er vant til å jobbe i og med prosjekter som skaper engasjement hos både befolkning, entreprenørbransje og politikere. Jeg tror også det er en styrke at jeg har erfaring fra å jobbe i en politisk styrt organisasjon, sier Sandvin.
– Jeg forstår selvsagt at det er noen forskjeller på veg og bane, så jeg får nok en bratt læringskurve. Men akkurat nå gleder jeg meg til å bruke mine erfaringer og kompetanse i en ny setting, sier hun.
![Det er lagt ut flere millioner tonn tunnelboremasser som inneholder sulfat og uran på anleggsområdet på Åsland.](https://images.gfx.no/130x87/2826/2826136/1200046541.jpg)
Fikk ikke informasjon om uran og sulfat i Follobanenmassene – varsler mulig erstatningskrav