– Det er bevegelse. Vi får se hvor langt det rekker, sier Stangeland til Teknisk Ukeblad. Mer vil han ikke si om saken i denne omgang.
Forsvarsdepartementet har ansvar for å følge opp gjenkjøpsavtalen, der modulbygging i Norge inngår som en viktig del. – Departementet ønsker derfor å holde seg oppdatert på status i den konflikten som nå pågår mellom Navantia som leverandør og norske verft som underleverandør, sier seniorrådgiver Sunniva Tofte. Hun understreker at departementet ikke er direkte part i avtalen mellom verftene. – Men vi arbeider for at verftsindustrien skal få gjennomført de aktivitetene som er beskrevet i gjenkjøpsavtalen, sier hun.
BMV har i dag ferdige fregattmoduler for 31 millioner kroner stående. Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, nekter det spanske verftet Navantia å ta i mot modulene. Dette ga bergensverftet i fjor et driftsresultat på minus 20 millioner kroner.
For å sikre videre drift av verftet, har Magnus Stangeland kjøpt ut Møgster-familiens eierandel på 39 prosent. Han står dermed med over 80 prosent av aksjene, og går samtidig inn med ny egenkapital. I alt har Stangeland eksponert seg for 60 millioner kroner for å gi Bergen Yards og BMV et trygt liv videre, skriver Bergens Tidende.