Regjeringen sier at det vil være mulig å søke om tilskudd for tap fra 14. august i år, altså samme dag som Randklev-brua ved Ringebu kollapset.
Den nye midlertidige støtteordningen skal erstatte tidligere utbetaling opplyser Samferdseldepartementet i en pressemelding fredag.
Kritisk for jernbane
Etter kollapsen av jernbanebroen over Lågen i Ringebu har den økonomiske situasjonen blitt kritisk for flere aktører i bransjen.
– Regjeringen ønsker å frakte mer gods på jernbanen, og da er det viktig å sikre den økonomiske bærekraften for togoperatørene frem til Dovrebanen åpner igjen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Bra med konkret forslag
Direktør i Cargonet, godsselskapet som driftes av Vy, Ingvild Storås er glad det har kommet ytterligere konkrete kriterier og forslag.
– Det er bra at det er noe konkret, og et forslag til Stortinget for behandling. Vi skulle jo ønske at det var 100 prosent, men vi forholder oss til det. Det er et omfattende arbeid for oss å gjøre disse beregningene, og vi må komme tilbake på hvordan dette ser ut, sier Storås etter at stortingsproposisjonen ble kjent fredag.
Skal gjøre rede for støttebeløp
Det er Jernbanedirektoratet som vil få ansvaret for forvaltningen av den midlertidige ordningen som skal dekke 95 prosent av tapene som mottakerne av tilskuddet har hatt som følge av brukollapsen.
Tilskuddet skal legge til rette for at selskapene som får støtte driver så effektivt som mulig så lenge de mottar støtte. Dette skal gjøre at behovet for tilskudd ikke blir høyere enn nødvendig.
Regjeringen vil komme tilbake til behovet for bevilgninger i 2024 i forslag til statsbudsjett for 2024.