Dette applauderer administrerende direktør i NAF, Stig Skjøstad.
– At bilavgiftene samlet går ned, er en konsekvens av det grundige arbeidet NAF har gjort for å påvirke myndighetene. Dette er et steg i riktig retning, sier Skjøstad til Teknisk Ukeblad.
Lytter til NAF
Når det gjelder engangsavgiften på nye biler, følger myndighetene rådene fra NAF og flytter avgiftsberegningen mer fra motor til det som kommer ut av eksosrøret. I praksis vi det si at en del biler med relativt mange hestekrefter vil få en prisreduksjon fra 1. januar.
– Effektkomponenten (hestekrefter) blir redusert med 33 prosent i gjennomsnitt, og omregistreringsavgiften går i gjennomsnitt ned med ca fem prosent, sier Skjøstad.
NOx-komponent
De siste ukene har en rekke medier skrevet at dieselbiler blir dyrere fra nyttår. Ifølge Skjøstad er dette saker basert på rykter som ikke stemmer.
– Dieselbiler får en ny NOx-komponent, men den er marginal. I og med at effektkomponenten blir redusert, vil også nye miljøvennlige dieselbiler få en reduksjon i engangsavgiften fra 2012, sier Skjøstad.
Vil ha bort vektkomponenten
Han berømmer myndighetene får at de har fulgt rådene til NAF.
– Dette er rett vei å gå, men fortsatt er det mye arbeid som gjenstår for å få en enda mer rettferdig avgiftsberegning for forbrukerne. Det har ikke vært en samlet gjennomgang av bilavgiftene siden 1917. For eksempel er det sånn at 70 prosent av engangsavgiften er knyttet til bilens vekt, noe som i liten grad har med CO2-utslipp å gjøre. Denne komponenten i avgiftsberegningen diskvalifiserer både miljøvennlighet og trafikksikre biler. Vi har laget en rapport på alle bilavgifter som er oversendt myndighetene, sier Stig Skjøstad.