Regjerigen vil ikke følge EUs anbefaling uten videre og møter motstand.
– Generelt er bilavgiftene for høye i Norge. Flere bør ha råd til å kjøpe og kjøre gode, sikre biler med høyere teknologi, som også forurenser mindre enn eldre biler. En lavere avgift, og gjerne en fjerning av engangsavgiften ville bidratt til dette, sier administrerende direktør Syver Leivestad i Norges Bilbransjeforbund.
Gradvis utfasing
Han mener en eventuell utfasing av engangsavgiften må skje over en tidsperiode på syv til ti år, av hensyn til både bilbransjen og privatkundene.
Forrige uke satte Teknisk Ukeblad søkelyset på EU-anbefalingen, som går ut på en utfasing av engangsavgiften på nye biler, til fordel for å avgiftslegge bruk av kjøretøyer i sterkere grad.
For store variasjoner
Ifølge finansdepartementet viser EU-kommisjonen til at de store variasjonene i bilavgiftssystemene og nivåforskjellene mellom medlemslandene har en betydelig negativ innvirkning på det indre markedet.
På denne bakgrunn ønsker kommisjonen en gradvis reduksjon av nivåforskjellene, samt en gradvis overgang fra engangsavgift til årsavgifter, og til en viss grad til drivstoffavgifter. Videre ønsker kommisjonen å avvikle ordningen med registreringsavgift, eventuelt at engangsavgiftene harmoniseres på et lavt nivå.
Virkemiddel
I EU-kommisjonens meddelelse understrekes også bilavgiftenes rolle som virkemiddel for å redusere CO 2 utslipp.
I 1996 ble det vedtatt en målsetting om at CO 2-utslippene fra nye biler skulle reduseres til 120 gram per kilometer i 2005, eller senest i 2010.
I år 2000 var gjennomsnittlig utslipp 172 gram per kilometer. Kommisjonen mener at et mest mulig felles avgiftsregime i medlemslandene er et viktig virkemiddel for å nå dette målet.