De fire siste månedene har 8 prosent færre biler passert bomringen sammenlignet med samme periode året før.
3,2 millioner
Om utviklingen fortsetter kan det bety at det vil passere 3,2 millioner færre biler gjennom Osloringen i løpet av 2009 enn det gjorde i 2008, tror Fjellinjen.
Administrerende direktør Jacob Trondsen i Fjellinjen kaller situasjonen «unik», skriver Dagsavisen.
Finanskrise
Han regner med at mange av bilistene som forsvinner velger å reise kollektivt. Siden åpningen i 1990 har trenden vært stadig flere biler gjennom bomringen. 2008 begynte også med vekst.
– Vi hadde en økning på 2,5 prosent første halvår, forteller Trondsen.
Så ble prisen for en passering satt opp fra 20 til 25 kroner og ikke lenge etter nådde finanskrisen Norge og Oslo.
Kollektiv-trykk
– Vi hadde budsjettert med 1 prosent vekst for hele 2008. I stedet ble resultatet minus 1,3 prosent. Fra oktober til og med januar har vi ligget cirka 8 prosent lavere enn tilsvarende firemånedersperiode i 2007-2008. Dette skyldes utvilsomt mindre aktivitet på grunn av finanskrisen og til en viss grad de økte takstene, mener Trondsen.
Hos Ruter er utviklingen den motsatte. Etter at prisen på månedskort i kollektivselskapet gikk ned fra 720 til 550 kroner i fjor, har antall reisende skutt i været, både på buss, trikk, og T-bane. (©NTB)