BILDESERIER
BILDESERIE: Her bygges Boeing-flyene
Om noen år er det kanskje mulig å se Boeing 787 (i bakgrunnen) med SAS-dekor? Dreamlineren er i hvert fall blant flyene som SAS vurderer som nye langdistansefly.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Når 737-flyene monteres sammen i Renton, er skrogene dekket til med grønn beskyttelsesfilm som vaskes av før lakkering. Den eneste delen som er malt mens flyene er på produksjonslinja, er sideroret. Årsaken er at dette må finjusteres etter at vekten av malingen er påført.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Selskapet Spirit AeroSystems bygger 737-skrogene i Wichita, Kansas. Herfra blir de fraktet med tog til sluttmonteringsfabrikken i Renton. Frakten tar åtte dager.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Motorkjernene blir enten kjørt til Renton fra CFM-fabrikken i Ohio (to tredeler) eller fløyet inn fra Snecma i Frankrike (én tredel). Motorene blir ferdigbygget i Renton.Bilde: Per Erlien Dalløkken
De to motorene utgjør om lag en tredel av totalkostnaden for et Boeing 737.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Naturlig nok er det relativt omfattende sikkerhetsopplegg på Boeing Field i Seattle.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Slik er det nye "himmelinteriøret" som blant andre Norwegian har bestilt på sine 737-800-fly som leveres nærmere jul. Sky Interior er inspirert av 787-interiøret, og har blant annet blått LED-lys i taket.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Avrundede og mer romslige bagasjehyller er en av nyvinningene i det nye 737-interiøret som kommer i løpet av året.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Denne 3+2+3-inndelingen er et eksempel på slik mange flyselskaper vil inndele sin Økonomi pluss/Economy Extra i 787 Dreamliner.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Et av de mest karakteristiske trekkene med 787-interiøret, er at vinduene ikke ligger i flukt med hodestøttene, som på alle passasjerfly i dag, men er heist opp for å gi mer lys i kabinen og bedre utsikt.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Dette er et eksempel på en første klasse-innredning i snuta på den kommende nye jumbojeten, 747-8.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Oppe på andre dekk som er blitt 5,6 meter lengre i den nye 747-8.Bilde: Per Erlien Dalløkken
På Renton produseres 737-flyene etter Lean-prinsipper. Dette grønne lyset signaliserer at alt er ok på denne arbeidsstasjonen med et China Eastern-fly.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Her er et Norwegian-fly ute på motortest utenfor fabrikkanlegget i Renton.Bilde: Per Erlien Dalløkken
De nesten ferdige 737-flyene tilbringer fem dager på Renton før første flygning, "B1". Det siste som skjer på flyene er avionikk-installasjon, motortest og drivstofftanking. Flyene kan også bli malt her eller på Boeing Field. Denne 737-800-maskinen skal leveres til Virgin.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Utenfor det gigantiske fabrikkanlegget i Everett, hvor bredbuksflyene bygges, står et Dreamlifter-fly. Dette er ombygde 747-er som brukes til å frakte inn deler til 787.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Målt i volum er det ingen fly som kan frakte mer enn Dreamlifter. Cargokapasiteten er på 1841 kubikkmeter.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Det er mange måter å måle størrelsen på et bygg på. I volum regnes Boeing-fabrikken i Everett som verdens største med sine 13,3 millioner kubikkmeter. Fabrikken er utvidet i flere omganger. I 1968 for å huse produksjonslinja for 747, i 1980 for 767-linja og i 1993 for 777-linja.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Den originale fabrikkbygningen til Boeing, en ombygd låve fra 1917, er tatt vare på og fraktet til Boeing Field.Bilde: Per Erlien Dalløkken
To 787-fly på Everett-linja som skal leveres til henholdsvis Royal Air Maroc (RAM) og chilenske LAN Airlines.Bilde: Per Erlien Dalløkken
I taket inne på Everett-fabrikken går det til sammen 26 kraner på et skinnenettverk på hele 72 kilometer. Kranene her inne på 777-monteringen kan løfte 36,3 tonn hver.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Boeing 777, som fløy for første gang i 1994, er mest kjent for å være det første passasjerflyet som er heldigitalt designet. Boeing har så langt produsert 845 fly og har fortsatt 272 ordrer igjen (per februar).Bilde: Per Erlien Dalløkken
En av kantinene inne på Everett-fabrikken har fått navn som rimer.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Den karakteristiske vingen til et 787 Dreamliner.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Her er ANAs niende 787 under produksjon i Everett.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Nøyaktig hva slags rolle de to Boeing-ansatte i hver sin kontorstol hadde i 777-produksjonen, fikk tu.no aldri svar på.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Et av de ferdigbygde 787-testflyene ute på Boeing Field.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Lindsay N. Anderson (t.v), som er leveringsdirektør i Boeing, og kommersiell direktør Robin Kamark i SAS klipper snora for leveringen av den foreløpig siste 737-maskinen til SAS, LN-RNW "Granmar Viking".Bilde: Per Erlien Dalløkken
Her er hele SAS-besetningen som reiste over til Seattle for å hente hjem et 737-700-fly.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Her er den nye jumbojeten 747-8F som fløy for første gang tidligere i år. Flyet er 5,6 meter lengre enn den originale 747. Dette er fraktversjonen som er forlenget delvis i midtpartiet og delvis i "nakken". Passasjerversjonen får sine ekstra meter i to etasjer.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Langs rullebanen på Boeing Field kryr det av planespottere, hvis grunnutrusting består av radioutstyr for å lytte til ATM, kamera og ei gardintrapp. Lenge før "Granmar Viking" hadde landet hjemme på Arlanda var det lagt ut bilder av flyet på diverse nettsteder.Bilde: Per Erlien Dalløkken
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.