FORBRUKERTEKNOLOGIBILDER

BILDESERIE: Lyd for øynene

Dag Yngve Dahle
12. feb. 2008 - 22:03

Hvor er møblene? Slik reagerte enkelte av dem som kom inn i hjemmet til en lydinteressert herre (som oftest var herrer, folkens) på 80-tallet.

Svart som natta

Svære høyttalertårn rakk nesten opp til taket og tok opp all mulig tumleplass i stua. Dansing og damer var det lite plass til.

Alt var svart den gangen. Høyttalerne ruvet ravnsvart over flere hyllemetere med firkantete forsterkere, tuner, platespiller og kanskje også det aller siste, en CD-spiller.

Alt hadde dommedagsfargen.

For på den tida var det lite snakk om lydutstyr som skulle komplementere hel- og halvminimalistiske leiligheter i lys, skandinavisk stil.

Feminin touch

I dag, derimot, blir det tidligere skjellsordet 'design' også brukt i Hi-fi-bransjen. Produsentene har langt om lenge fått med seg at folk faktisk bryr seg om hvordan det ser ut hjemme.

De har også registrert Apples iPod-under, hvor god design er en viktig suksessfaktor.

Markedsundersøkelsene har dessuten fortalt dem at damene ikke må glemmes. Damene bor som regel også der utstyret skal stå. Og de har en lei tendens til å grine på nesen av store, stygge lydbokser.

Nå er lyddingsene blitt møbler.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.