MOTOR

Bilen styrer bybanens fremdrift

DESIGNKONKURRANSE: Rune Haugsdal og Jostein Fjærestad med vinnerutkastet for bybanens endestasjon i Bergen sentrum.
DESIGNKONKURRANSE: Rune Haugsdal og Jostein Fjærestad med vinnerutkastet for bybanens endestasjon i Bergen sentrum. Bilde: Anders J. Steensen
Anders J. Steensen
30. okt. 2006 - 07:30
Vis mer

Bybanen i Bergen skal gå i egne traseer uten annen trafikk. Det er forutsetningen for at togene skal være presise og i rute.

Der hvor banen skal krysse annen trafikk, skal den ha forkjørsrett ved lysregulerte kryss.

Store samarbeidskrav

- Utfordringen ligger i Bergensdalen og Fjøsangerveien. Disse to hovedtrafikkårene må kunne ta trafikken som i dag følger Inndalsveien, altså den gamle hovedinnfartsåren inn til Bergen, forteller prosjektdirektør Rune Haugsdal.

Deler av bybanens traseer ligger i gater og veier der det i dag er normal biltrafikk. Det setter store krav til planlegging og samarbeid med veimyndighetene for å finne en riktig fremdriftsplan.

Ingen åpningsdato

- Vi ønsker å påføre bilistene minst mulig ulemper i anleggperioden. Et litt annet atferdsmønster og omkjøringer må de regne med, men ikke slik at det går ut over flyten i trafikken, understreker Haugsdal.

Siden en del er uavklart når det gjelder den trafikale situasjonen, ønsker ikke Haugsdal å komme med en åpningsdato for bybanen.

Halv milliard

I statsbudsjettet for 2007 er det bevilget 497 millioner kroner til prosjektet.

- Dette er nok for oss for å komme videre, forteller Haugsdal, som ikke ser finansielle hindringer for utbyggingen. Allerede i første kvartal 2007 skal det utlyses anbudskonkurranser på tre delstrekninger langs banen.

Tunnelutfordringer

- Det er mulig vi deler traseen opp i fire, forteller utbyggingssjef Jostein Fjærestad. Det er særlig strekningen fra Fantoft til Nestun som kan splittes i to på grunn av de store tunnelarbeidene her.

De største utfordringene for selve byggingen blir passeringen av en rekke tekniske installasjoner, broer, kloakkledninger og tunneler.

- Her må vi finne løsninger som kan kombineres med våre økonomiske rammer, sier Fjærestad.

Økende popularitet

Til tross for stor motstand i befolkningen da planene ble lansert, ser det ut til at entusiasmen er i ferd med å bre seg. Stadig flere næringsdrivende ønsker at banen skal passere nettopp deres beliggenhet.

De store befolkningsentraene, vest og nord for byen, ønsker også sin del av banen. Politikerne ønsker i første omgang at banen skal forlenges til flyplassen Flesland og de to områdene Kokstad og Sandsli.

Starter til våren

- Vi starter reguleringsarbeidene for strekningen Nestun - Oasen allerede til våren, sier Haugsdal.

Prinsippet for driften blir med matebusser til bybanen i rushtrafikken. Ellers vil det tilbys «park and ride»-opplegg, altså parkeringsavgift og bybanebillett på en og samme betaling.

Betaling uavklart

- Vi har ikke avklart hvordan dette skal gjøres. Det må samordnes med den øvrige kollektivtrafikken i Bergen, forteller Haugsdal.

Derfor er det ikke avklart hvilket betalingssystem og takster som skal brukes.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.