Bybanen i Bergen skal gå i egne traseer uten annen trafikk. Det er forutsetningen for at togene skal være presise og i rute.
Der hvor banen skal krysse annen trafikk, skal den ha forkjørsrett ved lysregulerte kryss.
Store samarbeidskrav
- Utfordringen ligger i Bergensdalen og Fjøsangerveien. Disse to hovedtrafikkårene må kunne ta trafikken som i dag følger Inndalsveien, altså den gamle hovedinnfartsåren inn til Bergen, forteller prosjektdirektør Rune Haugsdal.
Deler av bybanens traseer ligger i gater og veier der det i dag er normal biltrafikk. Det setter store krav til planlegging og samarbeid med veimyndighetene for å finne en riktig fremdriftsplan.
Ingen åpningsdato
- Vi ønsker å påføre bilistene minst mulig ulemper i anleggperioden. Et litt annet atferdsmønster og omkjøringer må de regne med, men ikke slik at det går ut over flyten i trafikken, understreker Haugsdal.
Siden en del er uavklart når det gjelder den trafikale situasjonen, ønsker ikke Haugsdal å komme med en åpningsdato for bybanen.
Halv milliard
I statsbudsjettet for 2007 er det bevilget 497 millioner kroner til prosjektet.
- Dette er nok for oss for å komme videre, forteller Haugsdal, som ikke ser finansielle hindringer for utbyggingen. Allerede i første kvartal 2007 skal det utlyses anbudskonkurranser på tre delstrekninger langs banen.
Tunnelutfordringer
- Det er mulig vi deler traseen opp i fire, forteller utbyggingssjef Jostein Fjærestad. Det er særlig strekningen fra Fantoft til Nestun som kan splittes i to på grunn av de store tunnelarbeidene her.
De største utfordringene for selve byggingen blir passeringen av en rekke tekniske installasjoner, broer, kloakkledninger og tunneler.
- Her må vi finne løsninger som kan kombineres med våre økonomiske rammer, sier Fjærestad.
Økende popularitet
Til tross for stor motstand i befolkningen da planene ble lansert, ser det ut til at entusiasmen er i ferd med å bre seg. Stadig flere næringsdrivende ønsker at banen skal passere nettopp deres beliggenhet.
De store befolkningsentraene, vest og nord for byen, ønsker også sin del av banen. Politikerne ønsker i første omgang at banen skal forlenges til flyplassen Flesland og de to områdene Kokstad og Sandsli.
Starter til våren
- Vi starter reguleringsarbeidene for strekningen Nestun - Oasen allerede til våren, sier Haugsdal.
Prinsippet for driften blir med matebusser til bybanen i rushtrafikken. Ellers vil det tilbys «park and ride»-opplegg, altså parkeringsavgift og bybanebillett på en og samme betaling.
Betaling uavklart
- Vi har ikke avklart hvordan dette skal gjøres. Det må samordnes med den øvrige kollektivtrafikken i Bergen, forteller Haugsdal.
Derfor er det ikke avklart hvilket betalingssystem og takster som skal brukes.