– Når bilene blir stadig sikrere, kan da noen av sikkerhetsmarginene flyttes fra veiene til bilene? Det må vi finne ut, sa konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud da han innledet på Smarte veger-konferansen i Oslo onsdag formiddag.
Grimsrud sa at Vegvesenet har planer om å sette i gang et arbeid for å undersøke om det stadig mer avanserte sikkerhetsutstyret biler er utstyrt med gjør det mulig å lempe på noen av sikkerhetsmarginene som er lagt inn i retningslinjene for bygging av veier.
Flere av disse sikkerhetsmarginene påvirker direkte hvordan veitraseene må legges. For eksempel gjør kravene til siktlengde at svinger og vertikalkurver på motorveier må være svært slake. Grimsrud vil imidlertid ikke si noe om hvilke sikkerhetskrav som kan lempes på.
- Undersøkelse: Veiene er nesten aldri utløsende årsak til dødsulykker
– Må spørre om det er mulig
– Foreløpig har vi bare spørsmålet: Er det mulig å gjøre det? Vi er ikke kommet så langt at jeg kan gi noe svar på om det er mulig, og som konstituert vegdirektør har jeg ikke lyst til å peke på hvilke sikkerhetsmarginer det eventuelt kan være aktuelt å se nærmere på, sier Grimsrud til Veier24.
Hva det er ved bilene som gjør det aktuelt å stille spørsmålet, kan han si litt mer om.
– Det er jo særlig sensorene som gjør alle nye biler i stand til å sanse verden rundt seg på en helt annen måte enn før. Denne teknologien er også i stadig utvikling, og det gjør at vi må spørre oss om det er mulig å legge inn mer av sikkerhetsmarginene i kjøretøyene, slik at veier kan bygges billigere, sier Grimsrud.
– Og når vi snakker om besparelser innen veibygging, da snakker vi vel fort om milliardbesparelser?
– Ja, det gjør vi, bekrefter Grimsrud, som i foredraget sitt på Smarte veier-konferansen påpekte at Vegvesenets visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken står fast.
Grimsrud sier til Veier24 at det allerede nå finnes digital teknologi som er aktuelt å bruke for å slippe å bygge ut veier på samme måte som man ville vært nødt til å gjøre for kort tid siden.
– På Senja, for eksempel, er det flere veistrekninger hvor det er problematisk når trailere som skal til og fra fiskeforedlingsanlegg, møtes på smale veier eller i tunneler. Men det skjer jo kanskje bare en gang hver dag. I stedet for å skulle bruke store summer på å bygge nye tunneler på disse veiene, er det i dag mulig å installere sensorer som gjør at sjåførene kan bruke en app for å se hvor de andre trailerne befinner seg. Dermed kan de sørge for at bilene passerer hverandre på møteplasser eller andre steder med plass nok, sier Grimsrud.
- Snittsmåling av fart halverer ulykkestallet: Nå stopper departementet nye tiltak
Revolusjonert trafikksikerhet
Forskningsleder Torkel Bjørnskau i Trafikkøkonomisk Institutt (TØI) sa i sitt foredrag på Smarte veier-konferansen at utviklingen i sikkerhetsutstyr og -systemer i bilene har revolusjonert trafikksikkerheten, og at den positive utviklingen i ulykkesstatistikken trolig vil fortsette på grunn av dette.
Bjørnskau trakk blant annet fram at EU planlegger å innføre enda strengere krav til førerstøttesystemer i biler enn i dag.
For ordens skyld: Våre veger/Veier24 er medarrangør av Smarte veger-konferansen.