SAMFERDSEL

Biler bremset automatisk for tilbud på boller

Både biler og veier blir mer digitale. Vegvesenet jobber bredt med sensorikk og datainnsamling. Derfor vet de også hvorfor noen biler bremset uten førerhjelp da de ble eksponert for skilt med tilbud på hveteboller ved en bensinstasjon.

Under en test av forskjellige bilmerker i fjor høst bremeset flere av bilene opp da systemene for automatisk fart leste disse skiltene.
Under en test av forskjellige bilmerker i fjor høst bremeset flere av bilene opp da systemene for automatisk fart leste disse skiltene. Foto: Statens vegvesen
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
1. aug. 2024 - 15:45

En podkast fra

Hør Teknisk sett på...

Bolle-hendelsen skjedde i fjor høst, da Vegvesenet testet sensorikken på et utvalg bilmodeller. Da bilenes kameraer fanget opp skiltet som reklamerte med hveteboller til 10 kroner, sørget mange av bilenes  automatiske fartsregulering (intelligent speed assistant) for en brå oppbremsing. Bilens sensorikk og datasystem tolket skiltet som at nå var det fartsgrense på 10 km/t... 

Eksempelet er bare et av mange på hva Vegvesenet for tiden jobber med innen sensorikk, kamerateknologi, bildegjenkjenning og datafangst. 

I denne ukens podkast snakker vi med seniorutvikler Hans Petter Hoås Bauhr og senioringeniør Christian Berg Skjetne i Statens vegvesen om prosjekter de holder på med innen teknologi og digitalisering. 

Hvileplasser for tungtransporten

Ett viktig prosjekt er å legge til rette for at sjåfører i tungtransporten skal finne ledig plass ved de snaut 60 døgnhvileplassene vi har langs norske veier. Kameraovervåking og tolking av bilder og video fra hvileplassene kan til enhver tid gi oversikt over status på tilbudet for sjåførene, som jo er pålagt hvileperioder. 

Når det kommer til bilder, er det åpenbart at volumet Vegvesenet kan produsere, er enormt. I tillegg vil bildene inneholde mye informasjon om hvem som befinner seg der. I henhold til regler om personvern pågår det derfor et prosjekt med sladding av bilder fra trafikken – for at materialet skal kunne brukes uten å bryte GDPR-regler. 

Det ble både latter og alvor da Hans Petter Hoås Bauhr (t.v.) og Christian Berg Skjetne (t.h.) snakket om trafikkovervåkning, selvkjørende biler og personvern. <i>Foto:  Beate Johnsen</i>
Det ble både latter og alvor da Hans Petter Hoås Bauhr (t.v.) og Christian Berg Skjetne (t.h.) snakket om trafikkovervåkning, selvkjørende biler og personvern. Foto:  Beate Johnsen

I vår samtale med de to sivilingeniørene i Vegvesenet kommer vi også inn på prosjekter som automatisk strekningsbasert trafikkontroll, system for klassifisering av føreforhold, sikkerhetsmessig smart kontroll av rekkverk langs veiene og automatisk deteksjon av hendelser, som ikke minst er viktig ved overvåking av tunneler. 

KI og selvkjøring

Her er det mye å dykke ned i for dem som er nysgjerrige på hva som venter bak neste sving! Det er ingen tvil om at det kommer til å skje mye i årene som kommer. 

Og ikke minst får du høre hva de to kapasitetene i Statens vegvesen tror om kunstig intelligens og selvkjørende biler – og når de blir å se på veiene våre. 

– Faktum er at mennesker er ganske flinke til å kjøre bil, fastslår de på spørsmål om vi trenger selvkjørende biler av sikkerhetsgrunner.

Scana satser på ladeløsninger for tunge kjøretøy med selskapet Erinion, som skal innstallere 40.000 ladepunkter innen 2030.
Les også

Scania: Skal installere 40.000 ladepunkter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.