AGA Gas AB og Viking Line Abp har inngått avtale om levering av flytende naturgass (LNG) til Viking Lines nye passasjer- og bilferge, som med sin miljøprofil er banebryter innen sjøfarten. – AGAs og Viking Lines satsing på LNG innebærer store miljømessige gevinster sammenliknet med tradisjonelt maritimt drivstoff, sier Jan Bäckvall, Head of Region Europe North og ansvarlig for AGA i en pressemelding. Dette kan bli fremtiden for skipsfarten i Østersjø-området. Viking Lines nye «Grace», kommer fra og med januar 2013 til å trafikkere strekningen Stockholm-Åbo. Fartøyet vil få en kapasitet på 2 800 passasjerer samt et stort antall kjøretøy. Det vil bli drevet på LNG, som oppbevares i spesialbygde tanker.
LNG inneholder verken svovel eller tungmetaller, og reduserer karbondioksidutslipp med 20–30 % sammenliknet med olje. LNG oppfyller IMOs (International Maritime Organization) direktiv om at svovelinnholdet i skipsdrivstoff ikke skal overstige 0,1 vektprosent fra og med 2015. Dessuten oppfyller det kommende krav om reduserte nitrogenoksidutslipp. Ved å kondensere naturgassen minskes volumet til 1/600 av gassvolumet, noe som muliggjør energieffektiv transport. Fartøyets forbruk av LNG er beregnet til ca. 20 000 tonn hvert år, eller ca. 60 tonn per døgn. Foruten satsing i Sverige, er AGA også i ferd med å bygge opp LNG virksomhet i Norge og Finland. AGA kommer til å levere den flytende naturgassen fra AGAs LNG-terminal i Nynäshamn, som ble innviet i 2011.
I Norge finnes det i dag et stort antall ferger og supplybåter som går på LNG, men «Grace» er den første store passasjerfergen som bruker LNG til drivstoff. Planleggings-, prosjekterings- og godkjennelsesprosess for bunkring (tanking) av fartøyet ved Stadsgården i Stockholm pågår.