NYHETER

Bilfinger langt under konkurrentene

Bilfinger SE har en kjempeledelse i konkurransen om å få bygge Farrisbrua på E 18. Tyskerne vil ha 718 millioner kroner for jobben.  Nærmeste konkurrent ligger 23 prosent høyere. 

Farrisbrua er prosjektert av Rambøll. Svært mye skal skje hvis den ikke blir bygd av Bilfinger. (Ill.: Statens vegvesen)
Farrisbrua er prosjektert av Rambøll. Svært mye skal skje hvis den ikke blir bygd av Bilfinger. (Ill.: Statens vegvesen)
1. okt. 2013 - 15:44

Det er Skanska som holder andreplassen med et anbud på 883 mill. Tredje og siste anbyder er Veidekke med 956 mill.

Bilfinger SE var tidligere kjent Bilfinger Berger AG. Selskapet det har sitt hovedkvarter i Mannheim i Baden-Württemberg sør i Tyskland. Det har hatt flere oppdrag i Norge de siste årene.

Farrisbrua ligger i Larvik kommune. Den inngår i den 6,7 km lange strekningen Bommestad-Sky, som skal utvides til fire felt. Brua blir 570 meter lang. Hovedspennet på 120 meter bæres av seks kabler. Tårnet som står på vestsiden av hovedspennet, består av to søyler som lener seg fra hverandre og bakover.

Kablene bærer to parallelle stålkasser, en for hver kjørebane. Oppå kassene blir det en betongplate i samvirke med stålet. De to stålkassene er sammenbundet med tverrskott med ca. fire meters mellomrom. Overbygningen i sidespennene består bare av betong, men tverrsnittet blir det samme som i hovedspennet.

42 000 kbm betong, 7 500 tonn armering, 1 210 tonn konstruktivt stål, 168 tonn kabler, 3,6 km stålkjernepæler og 8 835 kvm asfalt vil gå med til bygging av Farrisbrua.

Etablering av fire-feltsveg på resten av strekningen Bommestad-Sky lyses ut i nær framtid. Det oppdraget omfatter driving av to tunneler. Vegvesenet tar sikte på at hele strekningen skal være ferdig innen utgangen av 2017. Da blir det sammenhengende motorveg mellom Blommenholm i Bærum og Langangen i Porsgrunn.

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.