Tresfjordbrua ble utlyst i tre brualternativer, der et er med stålkasseoverbygning og de to andre med betongkasseoverbygning. Alternativene for Tresfjordbrua er kvalitetsmessig likeverdige, dermed blir tilbudsprisen avgjørende for valg av løsning. Det var to norske av de fem entreprenørene som leverte tilbud.
Tilbudsnr. | Tilbyder | Betongalternativ ekskl. mva | Stålalternativet ekskl. mva | FFB-alternativet ekskl. mva |
1 | Bilfinger Berger A/S | 571.954.609,60 |
|
|
2 | Reinertsen A/S |
| 763.977.542.- |
|
3 | Skanska Norge A/S | 794.222.411,- |
|
|
4 | AF Alpine Bau Gmbh/NCC |
|
| 710.988.762,- |
5 | Implenia A/S og E. Phil & sønn A/S |
|
| 734.757.719 |
- Tresfjordbrua er ingen enkel konkurranse. Brua er ikke enkel å prise og ikke enkel å prosjektere og å bygge.. Vi er fornøyde med tilbudene, men det er et prosentvis stort sprang mellom laveste og høyeste tilbud. Oppslutningen viser oss også at det var riktig å lyse Tresfjordbrua ut i tre alternativ. Det er ikke uvanlig at større entreprenører slår seg sammen for å gi tilbud på en så stor jobb som Tresfjordbrua er.
Vi vil nå gå bak tilbudene og vurdere prisene, og vi vil ha vår innstilling klar i slutten av september.
Byggestart vil trolig være i slutten av 2012, med ferdigstillelse i sommeren 2015, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth.
E136 Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen er det største utbyggingsprosjektet som starter opp i regi av Statens vegvesen Region midt i år og neste år.
Kryssingen av Tresfjorden blir samlet om lag 2 km lang; sjøfyllingen utgjør 700 meter og brua blir 1 290 meter. Sjøfyllinga inngår i tunnelentreprisen.